„Działaj dla innych- ucz się dla siebie”

0
4050
Liderzy projektu od lewej: Emir Chahed, Emilia Szarek, Mariusz Szerszeniewski

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach  realizują własny projekt społeczny pod nazwą „GŁOS-uję #skreśl_bierność” w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Młodzi ludzie zdobywają doświadczenie, które może pomóc im w dostaniu się na wymarzone studia,  zdobyciu płatnego stażu i znalezieniu pierwszej pracy.

Dlaczego to robią?

Projekt realizuje sześcioosobowy zespół, z tym, że jedna osoba mieszka we Wrocławiu. Współpracuje z pozostałymi członkami grupy na odległość. Do jej zadań należy  opracowywanie materiałów graficznych. –Dzięki realizacji projektu społecznego uczymy się zarządzać własnym przedsięwzięciem. Nabywamy takie umiejętności jak tworzenie harmonogramu działań, budowanie budżetu, zdobywanie partnerów i  radzenie sobie z trudnymi sytuacjami – mówi Mariusz Szerszeniewski, lider zespołu projektowego, uczeń III klasy Technikum Handlowego. Uczestnicy olimpiady realizują swoje projekty w zespołach, ponieważ umiejętność pracy w grupie jest bardzo pożądaną kompetencją w oczach przyszłych pracodawców. W czerwcu odbywa się wielki finał, podczas którego biorący udział w projekcie otrzymują certyfikaty zarządzania,  a najlepsze zespoły  mogą uzyskać tytuł Złotych Wilków.

Chcą zmieniać postawy rówieśników

-Problem, który poruszamy w naszym projekcie to aktywność społeczna wśród młodzieży. Czymś, co nas niepokoi, jest mała frekwencja młodzieży w czasie wyborów. Bierze w nich udział od 18%  do 20% młodych Polaków – wyjaśnia Mariusz Szerszeniewski. Chcielibyśmy to zmienić. Realizację projektu rozpoczęliśmy w październiku i mamy czas na jego ukończenie do 15 maja. Uczniów wspiera nauczyciel Katarzyna Zagajewska- Sycz, chociaż pomysł projektu jest ich własnego autorstwa. –Na początku mieliśmy różne pomysły- mówi Emir Chahed, uczeń II klasy LO. –Myśleliśmy na przykład o zrobieniu czegoś dla starszych mieszkańców naszego miasta. Pozostaliśmy jednak przy aktywizacji społecznej młodzieży, bo to jest nam najbliższe.

-Początkowo te sprawy nie bardzo mnie interesowały- przyznaje Emilia Szarek, Uczennica II klasy LO. Pomyślałam jednak, że warto  pokazać młodzieży w naszym wieku, że trzeba brać udział w wyborach, bo nasz głos  może wiele zmienić. Pewnego dnia podszedł Mariusz, zaproponował, żebyśmy utworzyli grupę i coś wspólnie zrobili. I tak się zaczęło.

Nie boją się działań na dużą skalę

 W swojej szkole uczestnicy projektu zorganizowali wystawę na temat aktywności społecznej, która stała się okazją do zaprezentowania swojego pomysłu. W ubiegłym tygodniu odbył się finał międzyszkolnego konkursu wiedzy o konstytucji, przygotowanego i przeprowadzonego przez  zespół projektowy, który spotkał się z dużym zainteresowaniem młodzieży. Zdarzało się, że w niektórych szkołach było zbyt wielu chętnych i nauczyciele musieli ustalić limit uczestników na jedną klasę. Warto było wziąć udział w rywalizacji, bo zespół projektowy zadał o to, żeby zwycięzcy otrzymali cenne nagrody rzeczowe.

Od lewej:Jacek Kostka ,burmistrz Górowa Iławeckiego, Wojciech Prokocki, starosta Powiatu Bartoszyckiego

Wojciech Prokocki Starosta Powiatu Bartoszyckiego przekazał każdemu uczestnikowi konkursu  konstytucję. Razem 85 egzemplarzy. Burmistrz Bartoszyc ufundował nagrody za zajęcie II i III miejsca. Nagrodę za I miejsce ufundował poseł Adam Ołdakowski. Młodzi ludzie uzyskali też znaczące wsparcie od lokalnych przedsiębiorców. Finał odbył się w Bartoszyckim Młodzieżowym Centrum Kultury. W przerwie Jolanta Juchniewicz, doktor Wydziału Prawa na Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim wygłosiła wykład na temat konstytucji, zakończony ożywioną dyskusją.-Mamy wiele sygnałów, wskazujących na to , że nasi rówieśnicy są zainteresowani takimi zagadnieniami- stwierdza Mariusz Szerszeniewski.  Dlatego kolejnym zadaniem, jakie zaplanował zespół jest przeprowadzenie panelu dyskusyjnego dla około stu osób. Młodzi ludzie chcą się do niego jak najlepiej przygotować, a został im tylko miesiąc. Tematy dyskusji będą związane z hasłem projektu: #skreśl_bierność. Na panel zostaną zaproszone osoby aktywne, które opowiedzą o swojej karierze, o tym, co osiągnęły.  Będą to przedsiębiorcy, lokalni samorządowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Czym dla młodzieży jest konstytucja?

-Przyznam się, że poznałam naszą konstytucję od deski do deski dopiero wówczas, kiedy zajęliśmy się przygotowaniem konkursu- mówi Emilia. Dla mnie ten dokument  jest źródłem wiedzy, która może mi się przydać w dalszym życiu. Jeśli zajmę się w przyszłości jakąś działalnością społeczną, znajomość konstytucji może mi pomóc podejmować decyzje, zgodne z prawem. Dla Emira konstytucja jest po prostu Ustawą Zasadniczą. -To najważniejszy dokument w naszym państwie. Wszystkie inne akty prawne muszą być z nim zgodne.  Wielu ludzi zapomina o tym, że istnieje konstytucja, chociaż ostatnio temat jest głośny z powodu sporów politycznych. Dlatego w naszym projekcie chcieliśmy przypomnieć o istnieniu Ustawy Zasadniczej i jej znaczeniu. Podobnie uważa Mariusz. On również postrzega konstytucję  jako źródło całego  prawa w państwie. –W naszej konstytucji ciekawe jest to, że można ją interpretować na różne sposoby. Nie każdy rozumie ją tak samo. Na to także chcieliśmy zwrócić uwagę. Nasz konkurs miał za zadanie przybliżyć ten temat młodzieży, bo wiadomo, że nie bardzo interesują ją takie sprawy, a  biorąc udział w rywalizacji, uczestnicy konkursu musieli się tego nauczyć.

Walczą jak lwy o Złote Wilki

W czasie końcowej oceny projektu specjalna komisja konkursowa bierze pod uwagę wiele elementów. Projekt społeczny musi dotyczyć jak największej liczby beneficjentów, a zespoły projektowe rywalizują w wysokości zebranego na swoje działania budżetu. Liczy się również  ilość  doniesień medialnych  na temat realizowanego projektu i sposób jego nagłośnienia. O projekcie #skreśl_bierność można się dowiedzieć ze specjalnych naklejek, które zostały rozkolportowane w wielu punktach Bartoszyc. Ponadto młodzież prowadzi swoją stronę na facebooku: (f/skreśl.biernosc). To tam umieszcza szczegółowe informacje o swoich działaniach, wywiady i podziękowania dla sponsorów. Na projektowym Instagramie wklejane są zdjęcia.

Autorzy projektu liczą na to, że dotrą do jak największej liczby rówieśników i przekonają ich, że warto zaangażować się w aktywność społeczną i robić coś dla innych. Już teraz jest pewien odzew, ponieważ znalazły się grupki osób, deklarujących udział w olimpiadzie w przyszłym roku i zrealizowanie własnego projektu. Sprawdzianem skuteczności działań projektu, GŁOS-uję #skreśl_bierność,  będzie poziom frekwencji młodzieży w kolejnych wyborach, w których będą już mieli prawo uczestniczyć.

rad

BRAK KOMENTARZY