Znamy wizualizację Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Olsztynie

0
1413
Tak ma wyglądać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Olsztynie

Firma Retail Provider przedstawiła wizualizację Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, które miałoby powstać wraz z nowym dworcem. Problem jest jednak taki, że aby powstało ono w takiej formie, to firma musi porozumieć się z PKP, które nie jest skore do współpracy.

– Projekt budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego to wyjątkowa, przyszłościowa wizja i okazja do stworzenia nowego wielofunkcyjnego kompleksu, który zdynamizuje całe centrum Miasta Olsztyna. Projekt dynamizujący tą przestrzeń miasta, wykorzystuje potencjał terenu tworząc silny węzeł komunikacyjny przy Placu Konstytucji 3ego Maja. Planujemy stworzyć tu punkt centralny, tzw. city point, skupiający poza wszystkimi środkami transportu, takimi jak pociąg, tramwaj, autobusy – miejskie i dalekobieżne, busy, samochody i rowery, także nowoczesną tkankę miejską złożoną z nowoczesnej przestrzeni handlowej, rozrywkowej, biurowej/co-workingowej, hotelowej wraz z unikalnym konceptem gastronomicznym. Tym sposobem uzyskamy idealną synergię funkcjonalną, aby zapewnić dostęp do wszystkich niezbędnych do życia usług i środków transportu w samym centrum miasta i poprawimy komfort oraz bezpieczeństwo pasażerów, mieszkańców a także turystów odwiedzających ten region Polski – tak swój projekt przedstawiają przedstawiciele firmy Retail Provider.

Wizja zakłada obrócenie o 90 stopni planowanego przez PKP nowego dworca kolejowego, w celu zwiększenia jego widoczności i funkcjonalności. Jeżeli miałoby do tego dojść, to firma Retail Provider musi porozumieć się z PKP, które musiałoby zmienić nieco swój projekt dotyczący budowy Dworca Głównego w Olsztynie. Zarząd PKP prowadził rozmowy z inwestorem, właścicielem dworca autobusowego, które miały doprowadzić do porozumienia i zintegrowania ze sobą tych dwóch obiektów. Rozmowy te nie zakończyły się powodzeniem. Co więcej, PKP wystąpiły już o pozwolenie na rozbiórkę istniejącego obiektu. Władze Polskich Kolei Państwowych przekonują, że są w stanie zburzyć dworzec kolejowy tak, żeby część autobusową pozostawić właścicielowi bez szwanku.

Taki rozwój spraw doprowadziłby do tego, że Zintegrowane Centrum Komunikacyjne musiałoby powstać, oddzielnie od dworca i byłby problem z połączeniem tych dwóch obiektów.

Przedstawiciele Retail Provider, a także architekci z SUD Architect Polska widzą same plusy swojej koncepcji. Bliższa lokalizacja budynku do przystanków komunikacji miejskiej, zapewnienie dużej ekspozycji fasady dworca od strony frontu, podkreślenie reprezentatywności obiektu, umożliwienie połączenia ZCK z Zatorzem – to niektóre pozytywne efekty tej zmiany. Na poziomie podziemnym -1, dworzec uzyska połączenie z parkingiem inwestycji Retail Provider. Warto nadmienić, że przestrzeń parkingowa będzie też połączona z innowacyjną, podziemną stacją autobusową PKS dla autobusów daleko i krótko bieżnych, która będzie integralną częścią kompleksu SYNERGIA.

Z urbanistycznego i architektonicznego punktu widzenia, nasza wizja tworzy ciąg budynków oddzielonych zadaszonymi pasażami handlowymi. Każdy budynek wychodzący z podium handlowo-usługowego będzie pełnił różne funkcje wyrażone własnym językiem architektonicznym, inspirowanym potrzebami mieszkańców miasta Olsztyna i je odwiedzających turystów z Polski i świata. „Mieszkańcy Olsztyna, poprzez swoich reprezentantów w Radzie Miasta, ustanowili prawo lokalne, którym jest uchwalony w 2013 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Opisuje on jak wyglądać ma Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Mają prawo żądać od nas, inwestorów na tym terenie, że zastosujemy się do tych oczekiwań – mówi Rafał Twarowski, prezes i współwłaściciel firmy Retail Provider.

“SYNERGIA” ma mieć 1250 nowych miejsc parkingowych, 5000 metrów kwadratowych terenów zielonych, 29000 metrów kwadratowych poświęconych handlowi i usługom. 6000 metrów kwadratowych mają zajmować powierzchnie biurowe, a 3700 metrów kwadratowych powierzchnie gastronomiczne. Znajdować ma się tam również 150 pokoi hotelowych i centrum konferencyjne.

Dopiero dzisiaj wszystkie zainteresowane strony i instytucje mają otrzymać tą koncepcję i będą się z nią zapoznawać. Do całkowitego porozumienia może być jednak trudno dojść, ponieważ władze PKP sugerują, że są w stanie zupełnie oddzielić się od pomysłu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i wybudować tylko dworzec, który miałby zostać otwarty już 2022 roku.

Nasza koncepcja jest w pewnych elementach koncepcją bezpieczniejszą dla PKP.  Na taką koncepcję miasto Olsztyn wyda pozwolenie na budowę, bo jest ona zgodna z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Oczywiście PKP może próbować iść drogą na skróty, ale my nie pozostaniemy w tym bierni i będziemy forsować to rozwiązanie. My staraliśmy się zawsze ich przekonywać, że musimy współpracować– mówił Rafał Twarowski.

Przeprojektowanie dworca teraz zajęłoby około pięciu miesięcy, więc to zapewne sprawiłoby, że oddanie go do użytku zostanie opóźnione. Teraz wszystko już zależy od tego, czy firma Retail Provider przekonana zarząd PKP do swojej koncepcji.

Wizualizacje:

Fotorelacja ze spotkania z mediami:

BRAK KOMENTARZY