Od dzisiaj, czyli 1 grudnia 2017 r. na mocy zarządzenia rektora, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski ma nowe logo. Nie zostało one jednak zbyt miło przyjęte, zwłaszcza przez studentów.
Na początek warto powiedzieć, dlaczego w ogóle UWM zmienił logo. Główny powód był taki, że autor poprzedniego loga dr Piotr Obarek były dziekan Wydziału Sztuki, w czerwcu 2017 r. wypowiedział Uniwersytetowi ze skutkiem natychmiastowym umowę na korzystanie z loga. W tym samym trybie nastąpiło również wypowiedzenie umowy na korzystanie z łańcucha rektorskiego, berła, sygnetu, medalu Złoty Laur UWM, Honorowej Odznaki UWM oraz sztandaru.
– Uczelnia musiała zmienić logo, dlatego że, stary znak graficzny został wypowiedziany przez autora Pana Piotra Obarka. Teraz do końca 2018 roku uczelnia musi wymienić również m.in. godło, berło czy sztandar. Chciałem jednak podkreślić, że już od dłuższego czasu myśleliśmy o tym, żeby to logo zmienić, ponieważ było ono kompletnie nie funkcjonalne. Niebawem będziemy wchodzić w dwudziesty rok funkcjonowania Uniwersytetu, więc to jest dobra okazja, żeby wejść z nowym znakiem. – powiedział prof. Jerzy Przyborowski, prorektor UWM ds. kształcenia i studentów.
Jeżeli chodzi o nowe logo, to zostało ono wybrane za pomocą konkursu. Komisja konkursowa najwyżej oceniła pracę Piotra Felszyńskiego. Kolorystyka loga oparta jest na symbolice jeziora i lasów. Całe logo jest powiązane z regionem. Trzy elementy symbolizują trzy jednostki tworzące UWM. Logo jest skalowalne i dostosowane do wszystkich nośników.
To jest nowoczesny znak, oparty na symbolach ikonografii, wpisujący się w obecne trendy budowania znaków graficznych. Ważne są także kolory, niebieski i zielony, które przypominają, że nasz region to kraina tysiąca jezior. Kolor czarny natomiast oznacza prestiż i powagę instytucji, którą jest Uniwersytet. – dodaje prof. Jerzy Przyborowski.
Warto powiedzieć, że nowe logo wywołało sporą dyskusję. Wiele osób uważa, że jest ono tendencyjne, proste i zupełnie nie oddaje prestiżu, jaki powinien mieć Uniwersytet. Przedstawiciele UWM jednak te zarzuty w całości odrzucają i twierdzą, że logo powinno być przede wszystkim rozpoznawalne, a to nowe właśnie takie jest, a do tego jest nowoczesne i ma jasny przekaz. To godło, a nie logo, powinno być dostojne i poważne.
Fotorelacja: