Test gimnazjalny. Godzina z burmistrzem Kowalskim, radnym Nowakiem i Karolem Wielkim

0
1667
Zdjęcie archiwalne

Proces w sprawie pomówienia burmistrza Kowalskiego przez radnego Nowaka zakończył się umorzeniem postępowania – tak zaczyna się jedno z zadań na teście gimnazjalistów.


Test z historii i wiedzy o społeczeństwie był pierwszym z dwóch, jakie składają się na egzamin z wiedzy humanistycznej, do którego uczniowie III klas gimnazjów przystąpili w poniedziałek o godzinie 9. Sprawdzian zawierał 25 zadań, 20 z nich to zadania z historii. Na rozwiązanie zadań mieli 60 minut.

Pytania z części historycznej dotyczyły m.in. państwa Karola Wielkiego, podziału dzielnicowego czy Rzeczpospolitej w czasie zaborów. Część z WOS-u zawierała m.in. zadania związane z uprawnieniami prezydenta i nadaniem statusu uchodźcy. Pojawiło się tylko jedno zadanie z wątkiem samorządowym.

Uczniowie mieli zapoznać się z czterema krótkimi tekstami, a następnie zdecydować, w którym przypadku mają do czynienia z zasadą dwuinstancyjności postępowania sądowego.

Tekst I: Pan Arkadiusz od miesięcy nie otrzymuje czynszu za wynajmowany lokal usługowy. Wniósł do sądu pozew przeciwko najemcy o zapłatę należności.

Tekst II: Proces w sprawie pomówienia burmistrza Kowalskiego przez radnego Nowaka zakończył się umorzeniem postępowania. Burmistrz nie zgadza się z wyrokiem sądu rejonowego i postanowił odwołać się do sądu okręgowego.

Tekst III:  Pan Adam został skazany za uchylanie się od płacenia podatków. Postanowił wnieść apelację, gdyż uważa, że jest niewinny, i nie zgadza się z wyrokiem.

Tekst IV: Pani Agnieszka nie może doczekać się decyzji w sprawie zgody na budowę domu. Postanowiła wnieść skargę na bezczynność organu administracji publicznej.

Polecenie: Przykładem realizacji zasady dwuinstancyjności postępowania sądowego są sytuacje opisane
A. w tekstach I i IV.
B. w tekstach II i III.
C. w tekstach I i II.
D. w tekstach III i IV.

aba
Serwis Samorządowy PAP

BRAK KOMENTARZY