Stan przygotowania inwestycji drogowych na Warmii i Mazurach

0
884

W województwie warmińsko-mazurskim na różnym etapie przygotowywania do inwestycji drogowych, które będzie realizował olsztyński oddział GDDKiA.

S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk, S5 Ostróda – Nowe Marzy, obwodnice Olsztyna i Dywit, Pisza, Gąsek oraz Szczytna. Z kolei dla STEŚ obwodnicy Jegłownika i DK53 Olsztyn – Szczytno trwa ocena złożonych ofert na wykonanie tzw. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. – Pracujemy także nad dokumentacją projektową dla rozbudowy DK65 w województwie warmińsko-mazurskim – informuje Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

S16 Mrągowo – Orzysz – EłkWidok z lotu ptaka. Na pierwszym planie dwupoziomowe skrzyżowanie, tzw. węzeł drogowy. Otoczenie drogi stanowią łąki, lasy i jeziora.Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji drogowcy złożyli w grudniu 2020 r. Zarekomendowali do realizacji wariant B, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie Mrągowo – Kosewo – Baranowo (od strony południowej) – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (od strony północnej) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.

Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto też informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały w raporcie proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu prowadzona jest przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko. Aktualnie, na wezwanie RDOŚ, uzupełniamy złożoną dokumentację w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przed hałasem.

BRAK KOMENTARZY