Rozbudowa linii tramwajowej w Olsztynie na ostatniej prostej

0
1377
Nowa, olsztyńska infrastruktura tramwajowa to ponad sześć kilometrów podwójnego torowiska

Władze miasta finalizują ostatnie przygotowania do rozbudowy linii tramwajowej. Pierwsze roboty zostały już wykonane.

Nowa, olsztyńska infrastruktura tramwajowa to ponad sześć kilometrów podwójnego torowiska. Z Pieczewa zostanie poprowadzone ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego.

Oferta konsorcjum Polimex-Trakcja wybranego do realizacji zadania opiewa na nieco ponad 403 mln złotych brutto. Umowa na realizację zadania zostanie podpisana po zakończeniu weryfikacji przetargu przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Budowa nowej infrastruktury ma potrwać ok. 26 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Wycięli drzewa, posadzą nowe

Pierwsze roboty zostały już wykonane. Chodzi o wycinkę drzew rosnących wzdłuż planowanej nowej trasy tramwajowej. Z zapisów w dokumentacji wynika, że dotyczyć to będzie około 1,3 tys. drzew. Zgodnie z przepisami środowiskowymi prace w tym zakresie muszą zostać zrealizowane jeszcze w lutym. – Zadeklarowałem, że wycięte przy okazji realizowanych inwestycji drzewa będą rekompensowane w stosunku dwa za jeden – mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. – Tak będzie także w przypadku tej inwestycji.

Projekt nasadzeń kompensacyjnych jest jeszcze dopracowywany. Jednak znaczna część założeń jest już znana. Nowe drzewa pojawią się w największych osiedlach naszego miasta – m.in. w Śródmieściu, Kormoranie, Nagórkach czy Jarotach. W miejscach, w których nie będą realizowane prace przy nowej trakcji, nasadzenia powinny pojawić się najwcześniej, jak to tylko możliwe, prawdopodobnie jeszcze jesienią. – Na to zadanie też chcemy zdobyć zewnętrzne dofinansowanie – mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. – Dlatego pracujemy w tej chwili także nad takim rozwiązaniem i robimy wszystko, by pozyskać dodatkowe pieniądze.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zgodziła się na rozszerzenie zadania związanego z rozwojem transportu zbiorowego w Olsztynie. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu będzie można posadzić znacznie więcej drzew, niż pierwotnie znalazło się w projekcie.

Część drzew już przesadzono

Jednym z pomysłów w przypadku nowego tramwajowego odcinka jest sadzenie drzew jako dojść do przystanków. Tam, gdzie pozwalają na to warunki techniczne, zadrzewienie pojawiałoby się już 500 metrów od przystanku. Wśród nowych drzew mają być m.in. klony zwyczajne, klony polne, lipy, dęby, jabłonie i grusze ozdobne. Obwody drzew to około 16-18 cm.

Pod koniec poprzedniego roku część drzew kolidujących z planowaną tramwajową infrastrukturą zostało przesadzonych z ronda na pl. Inwalidów Wojennych (zbieg ul. Dworcowej z al. Piłsudskiego). Lokalizację zmieniło 15 drzew – dziewięć świerków serbskich i sześć klonów zwyczajnych odmiany czerwonolistnej Royal red. Drzewa trafiły na skwer przy ul. Warszawskiej/starej ul. Warszawskiej, naprzeciwko siedziby Lasów Państwowych przy ul. Kościuszki trafił jeden klon, a pięć kolejnych rośnie teraz przy ul. Szrajbera. Nowa linia tramwajowa diametralnie zmieni Olsztyn i układ komunikacyjny miasta.

Dwie rewolucyjne zmiany komunikacyjne

Nowa linia tramwajowa spowoduje pojawienie się dwóch rewolucyjnych rozwiązań komunikacyjnych w mieście. Na pewno będzie nią estakada, która zostanie wybudowana nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku. To będzie pierwsza taka konstrukcja w Olsztynie. Dzięki temu tramwaj bezkolizyjnie pokona te miejsce codziennie zatłoczone przez samochody. Linia tramwajowa doprowadzi także do likwidacji obecnego ronda Plac Inwalidów Wojennych przy dawnym Horteksie. W jego miejsce wybudowane zostanie klasyczne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

Grzegorz Wasilewski

BRAK KOMENTARZY