Próba wytrzymałości estakady tramwajowej

0
287

Blisko sto ton nacisku. W ten sposób testowano wytrzymałość estakady tramwajowej w Olsztynie.

Testy obciążeniowe były jednym z ostatnich elementów potwierdzających zgodne ze sztuką wykonanie konstrukcji.

– W trakcie próby zaplanowane zostały dwa rodzaje testów – mówi kierownik robót mostowych Michał Pieczywek. – Najpierw próba statyczna, podczas której obciążone ciężarówki były ustawiane w różnych konfiguracjach w różnych miejscach konstrukcji. Później dynamiczny przejazd ciężarówek z różnymi prędkościami.

Próbę przygotowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej we współpracy z Politechniką Śląską. Podczas jej realizacji założono wykorzystanie trzech ciężarówek, każda o masie 34 ton. To oznacza, że każdy z pojazdów ważył nieco więcej, niż tramwaj wypełniony pasażerami.

– Od początku prac nad rozbudową infrastruktury tramwajowej wiedzieliśmy, że to skrzyżowanie nie może być zwykłym skrzyżowaniem – mówi prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. – Uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem dla tego miejsca będzie estakada. Przede wszystkim ze względu na płynność ruchu i sprawność przejazdu tramwajów.

Estakada rozciąga się między skrzyżowaniem ul. Krasickiego i Murzynowskiego a pobliżem obiektów Zarządu Dróg Wojewódzkich. Jej długość to 271 metrów, a licząc wraz z murami najazdowymi – o 100 metrów więcej.

W tym momencie tramwajowe tory są ułożone na całym odcinku nowej realizacji. Według zapewnień wykonawcy 17 października rozpoczną się jazdy testowe tramwajów na nowo wybudowanym odcinku. Linie nr 4 i 5 mają zostać uruchomione z początkiem 2024 roku.

BRAK KOMENTARZY