Powstanie Rejestr Danych Kontaktowych

0
707

Ustawa, dzięki której powstanie Rejestr Danych Kontaktowych obywateli i poprawi się jakość rejestrów państwowych czeka już tylko na podpis prezydenta; Senat w piątek nie zgłosił do niej poprawek.

Nowe przepisy mają wprowadzić ułatwienia dla obywateli, przede wszystkim poprzez stworzenie ram prawnych dla utworzenia dostępnego dla urzędników rejestru danych kontaktowych obywateli, w którym będzie można zamieścić swój adres e-mail oraz numer telefonu.

“W związku ze zmianą charakteru działania administracji publicznej na postawę prokliencką ważnym jest, aby administracja wychodziła z inicjatywą, polegającą na informowaniu obywatela o różnych istotnych dla niego wydarzeniach, takich jak np. upływ terminu ważności dokumentu tożsamości. Chęć świadczenia takich usług uniemożliwia niejednokrotnie brak wiedzy o danych kontaktowych osób, które mogłyby stać się beneficjentami takich działań informacyjnych” – napisał w uzasadnieniu resort cyfryzacji.

Jak wynika z informacji MC, nowy rejestr będzie “elektronicznym odpowiednikiem popularnych niegdyś i często używanych książek telefonicznych, ale z uwagi na fakt prowadzenia go w formie elektronicznej o wiele bezpieczniejszego i chronionego z punktu widzenia ochrony danych osobowych”.

Dostęp do danych uzyskają tylko wybrane instytucje, w tym organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze.

Rejestr ten będzie prowadzony przez resort cyfryzacji i będzie zawierał numer PESEL, imię i nazwisko oraz, zależnie od woli obywatela: adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego. Jednak w odróżnieniu od dawnych książek telefonicznych dane kontaktowe będą przekazywane do rejestru dobrowolnie, a ich przetwarzanie będzie odbywało się wyłącznie na podstawie zgody zainteresowanych.

Katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany. Chodzi np. o możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś można wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów trzeba poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez MC zmian dokumenty dostanie się „od ręki”.

Ministerstwo szacuje, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

Źródło: Serwis PAP

BRAK KOMENTARZY