Płyta CD z ‘Quo vadis’ Feliksa Nowowiejskiego nominowana do nagrody “FRYDERYK 2017”

0
2476

Album z oratorium „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego został nominowany przez Akademię Fonograficzną do nagrody „FRYDERYK 2017” w dwóch kategoriach:

 – ALBUM ROKU MUZYKA CHÓRALNA, ORATORYJNA I OPEROWA

 – NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIE MUZYKI POLSKIEJ

W obu w/w kategoriach nominowano po 5 albumów płytowych. W tegorocznej edycji zarejestrowano łącznie 1038 zgłoszeń albumów, singli i teledysków. W ośmiu kategoriach Fryderyków 2017 – „Muzyka Poważna” konkurowało121 albumów.

Płyta będąca pierwszym w historii studyjnym nagraniem oratorium „Quo vadis” nagrana została w Filharmonii z udziałem znakomitości światowej wokalistyki: Aleksandry Kurzak – sopran, Artura Rucińskiego – baryton i Rafała Siwka– bas. Solistom towarzyszyła orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie oraz krakowski chór „Górecki Chamber Choir”. Całość zza pulpitu dyrygenckiego poprowadził Piotr Sułkowski – dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii.

Producentem płyty Quo vadis jest Instytut Muzyki i Tańca realizujący ustanowiony przez Sejm RP program obchodów Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016 oraz Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dla której wydanie płyty jest ważnym wydarzeniem jubileuszu 70-lecia Orkiestry i podsumowaniem wielu działań koncertowych związanych z rokiem patrona instytucji, że wspomnimy tutaj prezentacje dzieła Quo vadis w Krakowie, Barczewie i Warszawie. Wszystkie te działania mają na celu przywrócenie kompozytorowi z Warmii należnego miejsca w polskiej i światowej kulturze muzycznej. Popularyzacja kompozytora trwa również w 2017 roku – 7 lutego br. przypadała 140 rocznica urodzin F. Nowowiejskiego, a plany Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej obejmują prezentację Quo vadis w Berlinie i Rzymie oraz w Carnegie Hall w Nowym Jorku gdzie kompozytor osobiście poprowadził swoje dzieło.

Oratorium Quo vadis op. 30 Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946), skomponowane w roku 1903, jest najsłynniejszym dziełem kompozytora z Warmii.

Temat, wzięty z powieści, która przyniosła światową sławę Sienkiewiczowi, okazał się również dla Nowowiejskiego szczęśliwy. Student berlińskiej Szkoły Mistrzów, świeżo
po pierwszym z wielkich sukcesów, jakim było uzyskanie tzw Nagrody Rzymskiej im. Meyerbeera, przebywał w 1903 roku w Rzymie. I tam, pośród antycznych pamiątek,
pod wrażeniem miejsc opisywanych w powieści Sienkiewicza, powziął zamiar stworzenia kompozycji wokalno-instrumentalnej, wysnutej z dziejów pierwszych chrześcijan. Ostatecznie skrystalizował się pomysł 5-częściowej kantaty, którą podtytuł określa jako „sceny dramatyczne na bas, baryton, sopran, chór, orkiestrę symfoniczną
i organy”  do libretta niemieckiej pisarki Antonii Jungst.

Jednak to nie sienkiewiczowska akcja stanowi kanwę kompozycji. Z plejady bohaterów powieści zostały tylko trzy postacie: apostoł Piotr, Ligia i dowódca pretorianów. Nowowiejski ułożył swe oratorium jako ciąg scen-obrazów, malujących atmosferę tamtych antycznych wydarzeń, których narratorem i głównym komentatorem stał się
u niego chór. Sceny te, to:

  1. Pożar Rzymu. Mocny, ekspresyjny obraz, w którym lud rzymski zdjęty jest grozą
    i przerażeniem.
  2. Forum Romanum. Dowódca pretorianów oskarża chrześcijan o podpalenie Rzymu,
    a wzburzony tłum żąda, by winni ponieśli śmierć na arenie Colosseum.

III. Katakumby. Nocne zgromadzenie prześladowanych chrześcijan.

  1. Na Via Appia. Apostoł Piotr opuszcza Rzym, w którym nie może już czuć się bezpieczny. I oto na Via Appia ukazuje mu się Chrystus, który na pytanie: „Quo vadis, Domine?” („Dokąd idziesz, Panie”?), odpowiada: „Idę do Rzymu, aby tam jeszcze raz dać się ukrzyżować”. Słysząc te słowa, zawstydzony Piotr zawraca do Wiecznego Miasta, gdzie dopełni się jego los.
  2. Ruiny Colosseum. Refleksyjny finał, uwieńczony potężną fugą podwójną.

Dzieło wykonane zostało po raz pierwszy w roku 1907 w Usti nad Łabą. Po retuszach wniesionych przez kompozytora, swoją drugą premierę miało w 1909 roku w Amsterdamie, z orkiestrą Concertgebouw pod dyrekcją Johana Schoonderbeeka. Przyjęte entuzjastycznie (królowa Wilhelmina uhonorowała kompozytora wieńcem
i pierścieniem) – oratorium ruszyło w świat, oklaskiwane w wielu krajach Europy oraz
w Ameryce, gdzie Nowowiejski dyrygował nim osobiście w nowojorskiej Carnegie Hall.

W okresie międzywojennym Quo vadis prezentowane było ok. 200 razy w miastach Europy i obu Ameryk, wykonywane w 13 językach.

BRAK KOMENTARZY