Podczas majowej sesji sejmiku województwa, która standardowo odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim, poinformowano między innymi o tym, w jakim punkcie obecnie jest stworzenie „ostatniej mili”, a także o stanie realizacji strategii rozwoju Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w latach 2015-2022.
Ostatnia mila związana jest z siecią szerokopasmowego internetu i dotyczy przyłączenia tego internetu do poszczególnych budynków. Okazało się, że znalazła się firma, która może w województwie warmińsko-mazurskim się tym zająć – Duży podmiot telekomunikacyjny Nokia, wraz z funduszem inwestycyjnym, którego właścicielem jest Prudential, złożył wniosek na dofinansowanie, budowy ostatniej mili w naszym regionie. – przedstawił Maciej Bułkowski, dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim.
W tej chwili trwają prace na temat projektowania sieci w naszym regionie. Od dnia jutrzejszego Nokia będzie przeprowadzać rozmowy z Gminami. Każdy z powiatów był na bieżąco informowany o sytuacji, po to żeby wspierać i obniżać bariery związane z rozwojem sieci ostatniej mili, czyli tym podłączeniem mieszkańców. – dodał Maciej Bułkowski
Jeżeli chodzi natomiast o strategię rozwoju Zarządu Dróg Wojewódzkich to obejmuje ona trzy podstawowe obszary:
– przywrócenie bezpieczeństwa przejezdności sieci
– poprawę bezpieczeństwa
– nowoczesne zarządzanie
Dzisiaj jesteśmy na etapie nowej perspektywy. Jest to perspektywa 2014-2020. W tej perspektywie zaplanowane mamy przywrócenie bezpieczeństwa przejezdności sieci na 150 kilometrach. W tej chwili są realizowane dwa zadania w tym m.in., droga nr.519 w miejscowości Nidzica. Zakończenie tych robót będzie w maju przyszłego roku. – powiedział podczas sesji, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, Waldemar Królikowski.
Warto także dodać, że dzięki współpracy z samorządami, do roku 2020 będzie wyremontowane 50 kilometrów drogi nr. 538., jest to droga wojewódzka łącząca Radzyń Chełmiński z Rozdrożem. W Nowym Mieście Lubawskim łączy się z DK15, która zapewnia dojazd w stronę Torunia i Ostródy. Jedną z miejscowości leżących przy tej drodze jest Biskupiec.
W ostatnim czasie sporo uwagi poświęca się drzewom, które zostały posadzone przy drogach. A jaki stosunek ma do tego Zarząd Dróg Wojewódzkich? -Zielona Droga, to nasza odpowiedź, na tą sytuację z drzewami. Aż 21 osób zginęło w zeszłym roku na drogach wojewódzkich po uderzeniach w drzewa. My jednak chcemy zachować ten krajobraz, który mamy w naszym województwie, dlatego sadzimy te drzewa, jednak robimy to w znacznych odległościach od dróg. -dodał Dyrektor ZDW
W ramach konkursu organizowanego przez ZDW, powstało 16 parkingów. Na takich parkingach kierowcy się mogą zatrzymać i odpocząć.
Sejmik podczas sesji przyjął również “Kartę Samorządności”.
Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego przyjmuje „Kartę Samorządności” o następującej treści:
Samorząd terytorialny stanowi fundament demokratycznego państwa. Odbudowa polskiego samorządu, która przyniosła społecznościom lokalnym autonomię i możliwość decydowania o swoim losie, jest najbardziej udaną z polskich reform. Dzięki temu zmieniliśmy Polskę, zyskując przy tym zaufanie większości Polaków, co systematycznie potwierdzają badania opinii publicznej.
Zmiany w ustawach dotyczących podstaw polskiego samorządu, które są obecnie proponowane bez żadnych konsultacji ze stroną samorządową, mogą podważyć ustrój państwa.
Ograniczenie praw wyborczych obywateli, pozbawienie przedstawicieli mieszkańców gmin samodzielności w realizacji zadań publicznych, swobody w gospodarowaniu ich wspólnym majątkiem, wolności we współdziałaniu z innymi jednostkami spowoduje zahamowanie rozwoju lokalnego, zgodnego z oczekiwaniami mieszkańców.
Odbieranie kompetencji gminom, powiatom i województwom, przekazywanie ich administracji centralnej, oddalonej od obywateli i niepoddanej ich kontroli,
to odejście od demokracji. Stanowczo się temu sprzeciwiamy.
Domagamy się, aby rządzący i stanowiący prawo przestrzegali i szanowali konstytucyjne zasady ustroju naszego państwa, które przypominamy w niniejszej Karcie.
MIESZKAŃCY
- Gospodarzami społeczności lokalnych i regionalnych są ich mieszkańcy i to oni muszą decydować o kształcie swoich wspólnot samorządowych, w tym poprzez wolne wybory i referenda lokalne. Prawa wyborcze mieszkańców (czynne i bierne) oraz uprawnienia do podejmowania przez nich decyzji w referendum, zagwarantowane
w Konstytucji, nie mogą być ograniczone. - Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Tylko mieszkańcy danej gminy mogą wybierać w wyborach powszechnych i odwoływać w drodze referendum swoje organy samorządowe.
JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
- Samorząd terytorialny działa w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jego samodzielność (w zakresie zadań własnych oraz definiowania interesu lokalnego albo regionalnego) podlega ochronie sądowej. Nadzór nad wykonywaniem zadań własnych jest sprawowany wyłącznie według kryterium legalności.
- Jednostki samorządu terytorialnego są podmiotami polityki rozwoju lokalnego i regionalnego. Przekazane samorządom sprawy publiczne są ich zadaniami własnymi.
- Kompetencje gmin powiatów i województw, wynikające z ich zadań własnych, są całkowite i wyłączne. Ustawy określają zasady realizacji tych zadań; o sposobie ich realizacji decydują właściwe organy jednostek samorządu terytorialnego.
Gminy – podstawowe jednostki samorządowe – kreują rozwój lokalny, dostarczają mieszkańcom podstawowe usługi publiczne i zapewniają obsługę administracyjną.
Powiaty – komplementarny samorząd lokalny – realizują lokalne zadania ponadgminne oraz koordynują lokalne służby, inspekcje, straże i administracje zespolone.
Województwa – podmioty polityki regionalnej – kreują rozwój regionalny oraz koordynują działania innych podmiotów na rzecz tego rozwoju.
FINANSE SAMORZĄDOWE
- Finanse samorządowe są pełnoprawnym członem sektora finansów publicznych.
- Zasoby finansowe gmin, powiatów i województw, oparte na dochodach własnych i subwencjach, umożliwiają realizację ich zadań na określonym w ustawach i aktach wykonawczych poziomie. Zmianom zakresu zadań i wymaganego poziomu ich realizacji towarzyszą adekwatne zmiany zasilania finansowego jednostek. Ubytki w dochodach własnych, wynikające z ulg i zwolnień ustawowych, są rekompensowane.
- System dochodów jest uzupełniany subwencją wyrównawczą, która umożliwia realizację zadań obowiązkowych w określonym w przepisach prawa standardzie.
- Dotacje celowe służą do finansowania inwestycji oraz zadań powierzonych JST przez Unię Europejską, administrację rządową i inne jednostki samorządu terytorialnego.
MAJĄTEK
- Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo swobodnie kształtować gospodarowanie swoim majątkiem. Stanowi on zasób, który umożliwia realizację zadań, a także jest wykorzystywany do wspierania przedsięwzięć rozwojowych
w ramach lokalnej albo regionalnej polityki rozwoju. Zasoby majątkowe, mające znaczenie dla rozwoju lokalnego albo regionalnego, będą przekazywane nieodpłatnie, odpowiednio gminom, powiatom albo województwom.
ORGANIZACJA I WSPÓŁDZIAŁANIE
- Gminy, powiaty i województwa mają swobodę w dostosowaniu swoich struktur organizacyjnych do lokalnych albo regionalnych uwarunkowań realizacji zadań. Mogą je powierzyć własnym jednostkom organizacyjnym albo podmiotom zewnętrznym: publicznym, społecznym lub prywatnym, z zachowaniem procedur wymaganych prawem.
- Jednostki samorządu terytorialnego, wykonując swoje zadania, mogą swobodnie współdziałać z innymi jednostkami, w formach określonych w przepisach prawnych.
- Integracja zarządzania na funkcjonalnych obszarach metropolitalnych lub miejskich jest ustawowo uregulowana, w sposób zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych. Tworzone struktury nie naruszają podmiotowości i samodzielności podstawowych jednostek samorządowych – gmin.
- Ustawy umożliwiają jednolite zarządzanie infrastrukturą techniczną
i społeczną w granicach miast przez samorząd miasta.
GRANICE I TERYTORIA SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH I REGIONALNYCH
- Korekta granic gmin i powiatów jest przeprowadzana na podstawie rzetelnej analizy powiązań funkcjonalnych, uwzględniającej potencjał rozwoju oraz uwarunkowania wynikające z dotychczasowego funkcjonowania zainteresowanych jednostek.
- Zmiana granic gminy, powiatu albo województwa, wymaga zrozumienia
i akceptacji mieszkańców obszaru będącego przedmiotem wniosku o zmianę granic, wyrażonej w powszechnych konsultacjach albo referendum lokalnym.
KONSULTOWANIE
- Samorządy muszą być rzetelnie konsultowane w zakresie aktów prawnych ich dotyczących, w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz w komisjach parlamentarnych.
Fotorelacja: