8 marca. Kobieca aktywność społeczna

0
1803

Potencjał kobiecego zaangażowania obywatelskiego jest ogromny. Najlepszym jego przykładem jest Czarny Protest, który w październiku 2016 roku spowodował ogólnopolską mobilizację tysiąca kobiet, co przyczyniło się do zahamowania prac nad wprowadzeniem skrajnie restrykcyjnego prawa antyaborcyjnego. I choć w wynikach badań nie widać, aby kobiety częściej były angażowały się w wolontariat lub filantropię, to w przyszłości może się to zmienić.

Kobieca ekologia i męski sport
Z prowadzonych w Polsce badań aktywności obywatelskiej wynika, że na co dzień Polki nie są bardziej zaangażowane w działalność społeczną niż mężczyźni. Nie ma statystycznie istotnych różnic między płciami w poziomie wolontariatu czy filantropii, choć widać że kobiety i mężczyźni różnią się preferencjami dotyczącymi adresatów udzielanego wsparcia.

Angażując się w filantropię kobiety częściej wspierają trzy typy organizacji: 1. ekologiczne i zajmujące się pomocą zwierzętom; 2. charytatywne, świadczące wsparcie potrzebującym; 3. religijne, wspólnoty parafialne i kościelne. Kobiety-wolontariuszki wolą działać w organizacjach ekologicznych, zaś mężczyźni preferują kluby sportowe i organizacje ratownicze (OSP, GOPR itd).

Zaufanie – pierwszy krok w stronę aktywności
Kobiety nie różnią się znacząco od mężczyzn się opiniami o stowarzyszeniach i fundacjach czy wiedzą na ich temat. Charakterystyczną dla nich cechą jest większe zaufanie – zarówno do podmiotów trzeciego sektora (stowarzyszeń i fundacji), jak i innego rodzaju instytucji czy innych ludzi, spoza grona rodziny lub znajomych. W stosunku do każdego z badanych typów instytucji kobiety generalnie częściej deklarują zaufanie, niezależnie od tego czy jest to organizacja pozarządowa, kościół, duże przedsiębiorstwa, władze lokalne czy rząd.

Jednocześnie wyższy poziom zaufania jest typowy dla osób charakteryzujących się większą aktywnością społeczną, zarówno w formie wolontariatu, jak i filantropii. Działa tu sprzężenie zwrotne – osoby o wyższym poziomie zaufania chętniej się angażują, a jednocześnie doświadczenie pomagania (w tym wypadku przede wszystkim bycia wolontariuszem) zwiększa ich zaufanie do innych.

Różnice widać także w opiniach kobiet i mężczyzn na temat organizacji. Po pierwsze znacząco mniej kobiet niż mężczyzn uważa, że w organizacjach pozarządowych dochodzi do nadużyć i prywaty (45% vs 52%). Co więcej, kobiety częściej niż mężczyźni uważają, że organizacje pozarządowe są w Polsce potrzebne – sądzi tak 72% kobiet i 63% mężczyzn.

Uczmy się od Brytyjek
Wzorcem dla Czarnego Protestu był strajk kobiet na Islandii. Czy po wzorce w obszarze aktywności społecznej i obywatelskiej też warto spoglądać za granicę?

– Badania filantropii i zaangażowania społecznego w Wielkiej Brytanii prowadzone przez Charities Aid Foundation pokazują jednoznacznie, że tam kobiety są aktywniejsze od mężczyzn: częściej wspierają organizacje finansowo, przekazują im dary rzeczowe, angażują się w wolontariat czy podpisują petycje – mówi Marta Gumkowska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. – Generalnie, jak wynika z badań przeprowadzonych w 2014 roku, w ciągu 4 tygodni przed badaniem 63% kobiet (i 52% mężczyzn) podejmowało jakąś formę aktywności społecznej. Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet życzę nam zbliżonych wyników.

W teście przedstawiono wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Stowarzyszenia Klon/Jawor na próbie 1000 dorosłych Polaków przez firmę Realizacja sp. Z o.o. w styczniu 2017 roku.

Źródło: Stowarzyszenie Klon/Jawor

BRAK KOMENTARZY