16,17 czerwca 2016 – Koncerty symfoniczne na zakończenie 70. sezonu artystycznego Filharmonii 2015/2016

0
1942

Dwa koncerty na zakończenie 70. sezonu artystycznego 2015/2016 z muzyką Ravela, Gershwina i Piazzolli
16 czerwca 2016 (czwartek), godz. 18.00, 17 czerwca 2016 (piątek), godz. 19.00

Piotr Sułkowski, dyrygent, solista Klaudiusz Baran – bandoneon, akordeon i orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej to wykonawcy koncertów w dniach 16 i 17 czerwca br. W programie koncertów kończących 70.jubileuszowy sezon artystyczny Filharmonii, utwory bardzo lubiane przez publiczność sal koncertowych: Bolero Maurycego Ravela, George’a Gershwina – Amerykanin w Paryżu oraz w wykonaniu solisty Klaudiusza Barana i filharmoników warmińsko-mazurskich pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego kompozycja Astora Piazzolli – Libertango. Osiemnastotaktowy temat Bolera Maurycego Ravela (1875-1937) powtarza się monotonnie, kilkanaście razy, bez żadnych odmian, tyle, że intonują go wciąż nowe instrumenty, a odegrawszy swoje – dołączają do pozostałych, przy jednostajnym, hipnotyzującym akompaniamencie postukiwań bębenka. Zaczyna flet, po nim klarnet, fagot… i tak dalej. W ten sposób zmienia się barwa powtarzanej melodii, zaś dynamika narasta w nieustannym crescendo aż do gwałtownej kulminacji. Twierdzi się, że na świecie, co 10 minut rozbrzmiewa Bolero Ravela – teraz, gdy maju bieżącego roku wygasły po 90 latach prawa autorskie do utworu prawdopodobnie będziemy je słyszeć jeszcze częściej.

Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina (1898-1937) to fantazja symfoniczna o tym, jak to któregoś wiosennego poranka pewien Amerykanin zwiedzał Paryż… Muzyka Gershwina „musująca jak francuski szampan” powstała w roku 1928, już po Błękitnej rapsodii (1924) i po Koncercie fortepianowym (1925) a wykonana została po raz pierwszy w tym samym roku w nowojorskiej Carnegie Hall. Gershwin był wtedy u szczytu powodzenia; amerykański fenomen, twórca, któremu udało się w prawdziwie mistrzowski sposób połączyć tradycje tamtejszej muzyki popularnej, ludowej, jazzu i technik europejskiej muzyki klasycznej.

Astor, twoje utwory klasyczne są napisane poprawnie. Ale prawdziwy Piazzolla jest w muzyce, którą mi przed chwilą zagrałeś. Nigdy jej nie porzucaj. – to rada, którą Astor Piazzolla (1921-1992) otrzymał od Nadii Boulanger swojej nauczycielki, uważanej powszechnie za najlepszego ówczesnego pedagoga muzyki, przyjaciółki Ravela, Strawińskiego i wielu innych wielkich kompozytorów. I tak zaczęła się era Tango Nuevo, czyli Nowego Tanga. Piazzolla koncertuje na całym świecie, z zespołami i jako solista, od Ameryki Południowej przez Europę, Japonię, po Stany Zjednoczone. W 1987 r. gra przed ogromną publicznością w nowojorskim Central Parku. Wiele nagrywa, pracuje intensywnie aż do śmierci w lipcu 1992. Pozostawił po sobie ponad 250 tang i wiele innych (w sumie około 1000) utworów.

Choć koncerty 16 i 17 czerwca oficjalnie kończą w Filharmonii sezon artystyczny 2015/2016, to nie są one ostatnimi propozycjami muzycznymi dla melomanów. W dniu 26 czerwca, o godz.18.00 z udziałem orkiestry Filharmonii koncertem symfonicznym pod batutą Piotra Sułkowskiego z gitarzystami Justyną Sobczak i Marcinem Dylla zostanie zainaugurowany X Festiwal Gitarowy Joaquina Rodrigo w Olsztynie. A potem do 2 lipca zapraszamy do sali koncertowej na festiwalowe recitale gitarowe. Szczegóły na stronie www.filharmonii.

BRAK KOMENTARZY