Olsztyn w rowerowym laboratorium

0
1934
bikelab

Stolica Warmii i Mazur bierze udział w międzynarodowym projekcie. Właśnie odbyło się pierwsze spotkanie grupy.

Wymiana doświadczeń, praca nad nowymi, optymalnymi rozwiązaniami dla transportu rowerowego oraz rozwijanie kultury rowerowej – to najważniejsze cele projektu “BikeLab”. W “Rowerowym Laboratorium”, poza Olsztynem, partnerami są litewska Kłajpeda i szwedzkie Växjö.

Wypracowane rozwiązania mają być najpierw wdrożone w tych trzech miastach, a później w całym rejonie Morza Bałtyckiego. Projekt uzyskał dofinansowanie Szwedzkiego Instytutu, co pozwala m.in. na sprawne zapoznanie się z rowerowymi funkcjonalnościami w Szwecji, na Litwie i w Polsce.

Pierwsze spotkanie odbyło się w Kłajpedzie. Na początek przejażdżka ulicami tego miasta.

– Jej celem było poznanie stanu infrastruktury rowerowej i pokazanie konkretnych utrudnień, dla których należy znaleźć rozwiązanie – wyjaśnia asystentka prezydenta ds. specjalnych projektów społecznych, Dorota d’Aystetten. – Jednym ze wskazanych utrudnień są fragmenty ulic o historycznej, brukowanej nawierzchni, która ma niewątpliwie duże walory estetyczne, ale jest niezbyt przyjazna rowerzystom.

Później spotkanie i warsztaty w tamtejszym Urzędzie Miasta. Co ciekawe – jednym z rozwiązań, które Litwini chcieliby jak najszybciej wprowadzić u siebie, jest stanowisko wzorowane na działającym w Olsztynie Oficerze Rowerowym.

–  Kolejne spotkanie uczestników projektu BikeLab odbędzie się w kwietniu w Olsztynie – informuje oficer rowerowy, Mirek Arczak. – Goście z Litwy i Szwecji zapoznają się z naszymi udogodnieniami dla rowerzystów, pomogą znaleźć rozwiązania dla naszych rowerowych bolączek oraz wspólnie wypracują kolejną porcję rowerowej wiedzy. Przy okazji z pewnością zwrócą uwagę na liczne walory turystyczne i rekreacyjne Olsztyna.

W skład olsztyńskiej delegacji wszedł też prezes Warmińsko-Mazurskiego Oddziału PTTK Marian Jurak.

Ostatnie spotkanie – w maju – odbędzie się w szwedzkim Växjö. Kolejne etapy projektu to włączenie kolejnych partnerów z rejonu Morza Bałtyckiego i wspólne decydowanie o optymalnych rowerowych rozwiązaniach, które będą miały szanse wdrożenia z wykorzystaniem finansowania z Unii Europejskiej.

BRAK KOMENTARZY