Dla małych gmin. W roku 2019 kontynuowany będzie program “Opieka 75+”

0
615

Adresowany do małych gmin program “Opieka 75+” w 2019 r. będzie realizowany w rozszerzonej formule; gminy, które przystępują do programu mogą liczyć na dofinansowanie nawet połowy kosztów realizowanych usług opiekuńczych dla seniorów.

Program “Opieka 75+” realizowany jest od stycznia 2018 r.. Jest to program dla gmin: miejskich, wiejskich, miejsko – wiejskich do 60 tys. mieszkańców, które realizują usługi opiekuńcze samodzielnie. Gminy, które przystępują do realizacji programu uzyskują finansowe wsparcie w realizacji  usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych, dla osób w wieku 75 lat i więcej, do 50 proc. przewidywanych kosztów realizacji zadania.

W roku 2019 program będzie rozszerzony – zostanie skierowany nie tylko do osób samotnych w wieku 75 lat i więcej, ale także do osób pozostających w rodzinach. Ponadto z programu będą mogły skorzystać także te gminy, które realizują usługi opiekuńcze poprzez spółdzielnie socjalne osób prawnych, których założycielami są jednostki samorządu terytorialnego.

“Zmiana ta spowoduje, iż program obejmie swoim zasięgiem większą liczbę gmin, a tym samym umożliwi przyznanie dodatkowych lub nowych godzin usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych osobom w wieku 75 + lat i więcej” – przekonuje Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej.

Gminy zainteresowane dofinansowaniem powinny zgłaszać się do właściwych miejscowo wojewodów. Zgłaszając zapotrzebowanie na środki z rezerwy celowej na dofinansowanie realizacji usług w programie “Opieka 75+” gminy powinny uwzględnić: przewidywaną liczbę osób w wieku 75 lat i więcej, dla których świadczone będą usługi; przewidywaną liczbę godzin usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, które korzystały z programu „Opieka 75+” w 2018 r. i będą miały przyznane usługi opiekuńcze, w tym specjalistyczne usługi opiekuńcze w 2019 r.; przewidywaną liczbę godzin usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób w wieku 75 lat i więcej, które nie otrzymywały usług w 2018 r.

Do zadań wojewody należy: udzielanie gminom informacji; ocena złożonego przez gminy zapotrzebowania na środki finansowe; składanie do ministra rodziny zapotrzebowania na środki rezerwy celowej na realizację programu; przekazanie ministrowi rocznego sprawozdania wojewódzkiego z realizacji programu; kontrola i nadzór nad realizacją zadań realizowanych przez gminy.

Do zadań gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) należy: składanie zapotrzebowania na środki finansowe na realizację programu do właściwego wojewody; koordynowanie programu w gminie; przekazanie wojewodzie rocznego sprawozdania z realizacji programu w ujęciu opisowym i tabelarycznym.

Według analiz MRPiS, liczba osób w wieku 75 lat i więcej, w gminach, w których świadczone są usługi opiekuńcze, wynosi ok. 55 tys. osób, co stanowi ok. 60 proc. ogółu osób, którym decyzją przyznano świadczenia.

Jak podkreśla resort, niekorzystna sytuacja demograficzna jest szczególnie widoczna w małych gminach, w których proces starzenia się społeczeństwa zachodzi znacznie szybciej niż w skali kraju. Z uwagi zaś na fakt, że organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym usług specjalistycznych, jest zadaniem własnym gmin finansowanym z ich środków własnych, zapewnienie tego rodzaju usług może być utrudnione, szczególnie w małych gminach. Jak zauważa bowiem MRPiPS średni dochód gminy w Polsce wynosi 1 225,94 zł na mieszkańca, natomiast w gminach do 60 tys. mieszkańców – 1 212,79 zł.

Źródło: Codzienny Newsletter Informacyjny PAP

BRAK KOMENTARZY