Najprawdopodobniej zaoferujemy dwuletni bezpłatny bilet na komunikację miejską dla osób, które zdecydują się zrezygnować z samochodu. Rozważamy również propozycję sfinansowania zakupu roweru elektrycznego – powiedział w wywiadzie dla serwisu LoveKraków.pl wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Jak podkreślił w rozmowie Kulig, w związku z wejściem w życie 24 grudnia br. nowelizacji ustawy o elektromobilności miasta mają rok na wprowadzenie stref czystego transportu. Dla Krakowa będzie to już drugie podejście do tematu, ponieważ – jak przypomniał wiceprezydent miasta – „pomysł stref czystego transportu w Krakowie nie jest nowy. Został on eksperymentalnie wprowadzony na terenie Kazimierza i byliśmy pierwszym miastem, który podjął się tego tematu. Jednak pod wpływem mieszkańców oraz po decyzji radnych – strefa de facto przestała funkcjonować”.
Według zapowiedzi Kuliga strefa czystego transportu prawdopodobnie zacznie obowiązywać w Krakowie pod koniec 2022 roku, a obecnie miasto analizuje różne warianty zachęcenia mieszkańców do pozbycia się samochodów – szczególnie tych starych.
„ Z badania, które przeprowadziliśmy trzy lata temu, wynika, że 12 procent najstarszych pojazdów emituje ponad połowę zanieczyszczeń: to diesle i stare silniki benzynowe (…) Przeprowadziliśmy sondaż, który pokazał nam – wbrew temu, co pierwotnie myśleliśmy – że mieszkańcy niekoniecznie oczekują dofinansowania wymiany samochodu. Najprawdopodobniej zaoferujemy dwuletni bezpłatny bilet na komunikację miejską dla osób, które zdecydują się zrezygnować z samochodu. Rozważamy również propozycję sfinansowania zakupu roweru elektrycznego. Jako miasto nie bylibyśmy w stanie partycypować finansowo w kupowaniu nowych samochodów, ponieważ z obiektywnych względów mamy trudną sytuację finansową, a są inne palące potrzeby. Jednak nie przekreślam tego pomysłu – być może za dwa lata wrócimy do rozważań” – zaznaczył Kulig w rozmowie.
ŹRÓDŁO: PAP