Olsztynianie podpatrywali gdańskie rozwiązania

0
2896

Ponad dwudziestoosobowa delegacja osób odpowiedzialnych w Olsztynie za bezpieczeństwo ruchu drogowego odwiedziła Gdańsk. Zapoznawali się z tamtejszymi rozwiązaniami.

Uczestnicy wyjazdy studyjnego przyglądali się zastosowanym w Trójmieście propozycjom służącym uspokajaniu ruchu oraz rozwojowi komunikacji rowerowej. Wizyta składała się dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Pierwsza odbyła się w Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem, gdzie swoimi doświadczeniami podzielił się kierownik Działu Inżynierii Ruchu, Tomasz Wawrzonek oraz kierownik Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miasta Gdańska, Remigiusz Kitliński. Po prezentacjach nastąpił ponadtrzygodzinny przejazd rowerowy.

– Chcemy uczyć się od najlepszych i szukamy rozwiązań, które będziemy mogli wykorzystać w Olsztynie – mówi zastępca prezydenta Olsztyna, Ryszard  Kuć, który wziął udział w wyjeździe. – Teraz tworzymy plany dalszej rozbudowy linii tramwajowej, która przyczyni się także do istotnego rozwoju infrastruktury rowerowej.

To była doskonała okazja, aby przyjrzeć się gdańskim rozwiązaniom z perspektywy “zwykłych” użytkowników. Trasa przejazdu wiodąca od okolic obwodnicy do ścisłego centrum ukazała przekrój rozwiązań, które od kilku lat utrzymują Gdańsk na pozycji krajowego lidera w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego, skutecznego uspokajania ruchu, rozbudowy infrastruktury rowerowej oraz wzrostu liczby rowerzystów na ulicach. Wśród nich różne ronda zapewniające rowerzystom bezpieczny przejazd, szykany i progi zwalniające zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości.

Nie zabrakło długich odcinków pasów ruchu dla rowerów płynnie łączących się z drogami rowowymi lub odpowiednio przygotowanymi jezdniami, śluzy dla rowerów umożliwiające bezpieczniejszą zmianę kierunku jazdy na skrzyżowaniach, sygnalizację świetlną pozwalająca ruszyć rowerzystom kilka sekund przed innymi pojazdami. Warto wspomnieć, że strefy “Tempo 30” obejmują teraz ponad 50 proc. wszystkich dróg Gdańska.

Trasa przejazdu to też kilka z 200 gdańskich ulic jednokierunkowych, na których dopuszczono ruch rowerowy “pod prąd” oraz dwa przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdzie zadaszone parkingi rowerowe “Bike&Ride” mają zachęcić mieszkańców do łączenia jazdy na rowerze z codziennymi dojazdami koleją lub komunikacją publiczną. Uczestnicy odwiedzili także jedną ze szkół podstawowych, która dzięki wiosennej akcji promocyjnej “Rowerowy Maj” zachęciła kilkadziesiąt procent swoich uczniów do rowerowych dojazdów na zajęcia.

– Cel wyjazdu został osiągnięty, bowiem każdy z jego uczestników mógł obserwować i osobiście testować funkcjonowanie interesujących go rozwiązań – mówi olsztyński Oficer Rowerowy, Mirosław Arczak. – Mamy szczęście, że gdański urząd jest tak gościnny i skory do dzielenia się swoimi doświadczeniami. Taka wizyta była nam bardzo potrzebna, abyśmy dysponowali wspólnym zasobem wiedzy zaczerpniętej od tych, którzy od lat najlepiej radzą sobie z wieloma problemami ruchu drogowego. Dzięki temu łatwiej nam będzie znaleźć kompromis w sprawach dotyczących olsztyńskich dróg.

Rowerową delegację tworzyli zastępca prezydenta Olsztyna, Ryszard Kuć, przedstawiciele Miejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Komendy Miejskiej Policji, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, WORD, środowiska kierowców TAXI, komendant Straży Miejskiej, Miejski Inspektor BRD, zastępca dyrektora Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Miasta i Budownictwa, pracownicy Wydziału Inwestycji Miejskich oraz Oficer Rowerowy.

Foto 1
Węzeł przesiadkowy Jasień wchodzący w skład Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Droga rowerowa jest doprowadzona wprost do zadaszonego parkingu rowerowego “Bike&Ride”.

Foto 2
Szeroki pas rowerowy przeprowadzony przez skrzyżowanie. Ciekawostką jest sygnalizacja świetlna dla rowerzystów, która uruchamia sygnał zielony na 6 sekund przed pozostałymi pojazdami.

Foto 3
Zawężanie przekroju jezdni jest jednym ze sposobów uspokajania ruchu na osiedlowych ulicach. Rowerzyści nie są adresatami tych rozwiązań, dlatego mają możliwość wygodnej jazdy na wprost bez konieczności zwolnienia.

Foto 4
Otoczenie Pozytywnej Szkoły Podstawowej jest pełne rowerów. Jest to wynik imponującej w swojej skali akcji “Rowerowy Maj” zachęcającej uczniów gdańskich szkół do codziennego używania rowerów.

Foto 5
Małe rondo z jednym pasem ruchu zastosowane jako środek uspokojenia i uporządkowania ruchu na osiedlowym skrzyżowaniu.

Foto 6
Tablice przypominające kierowcom o podstawowej zasadzie bezpiecznego wyprzedzania rowerzystów na odcinkach, gdzie ruch rowerowy jest przewidziany na jezdni. Takich oznaczeń jest 107 na terenie całego Gdańska.

Foto 7
Olsztyńska delegacja testuje bezpieczny przejazd przez skrzyżowanie “na dwa”, czyli z wykorzystaniem śluzy dla rowerów wyznaczonej na poprzecznym wlocie. Po zajęciu miejsca w śluzie rowerzyści oczekują na zielone światło wyświetlone przez sygnalizator widoczny nad jezdnią.

Foto 8
Bezpieczny wjazd rowerzystów na jedno z nowych rond. Pas rowerowy urywa się przez rondem, jednak próg zwalniający skutecznie ogranicza prędkość samochodów i umożliwia rowerzystom zajęcie miejsca na środku pasa ruchu w celu sprawnego pokonania ronda.

Foto 9
Podział kierunków jazdy rowerzystów w celu zapewnienia bezpieczeństwa ze względu na znaczne różnice prędkości pomiędzy rowerzystami zjeżdżającymi i wjeżdżającymi.

Foto 10
Udane testowanie kontraruchu na jednej ze śródmiejskich uliczek. Ruch rowerowy “pod prąd” na ulicach jednokierunkowych jest w Gdańsku dopuszczony już w 200 miejscach.

Foto 11
Kompleksowe i intuicyjne prowadzenie rowerzystów przez skrzyżowania jest już gdańskim standardem.

Foto 12
Mini-rondo (tzw. “pinezka”) na jednym ze śródmiejskich skrzyżowań.

Foto 13
Olsztyńska delegacja na tle licznika wskazującego liczbę użytkowników drogi rowerowej. W skali całego roku wskazuje on przejazd około 700 tysięcy rowerzystów!

BRAK KOMENTARZY