Nadchodzi e-Dowód. W marcu 2019 ma być wydany pierwszy dowód osobisty z warstwą elektroniczną

0
587

Samorządy dostaną ponad 27 mln zł dotacji na wydawanie elektronicznych dowodów osobistych; pierwsze e-Dowody mają być wydane w marcu; w Sejmie ruszyły prace nad projektem.

Dowód osobisty z warstwą elektroniczną ma pozwolić: potwierdzać tożsamość online; składać podpis elektroniczny; potwierdzać obecność posiadacza dowodu osobistego w zewnętrznych systemach teleinformatycznych, w tym w systemach służby zdrowia; przekraczać granice przez automatyczne bramki na lotniskach w UE.

Jak uzasadnia MSWiA, e-Dowód ma być bezpiecznym i bezpłatnym narzędziem do upowszechnienia komunikacji elektronicznej obywateli z administracją. Obecnie jest to możliwe za pomocą Profilu Zaufanego i podpisu kwalifikowanego, jednak – zauważa MSWiA – liczba osób posiadających te narzędzia jest stosunkowo niewielka.

Wiceszef MSWiA Krzysztof Kozłowski zapowiedział podczas pierwszego czytania rządowego projektu w tej sprawie, że rozpoczęcie wydawania nowych dowodów przewidziano na marzec 2019 r. “Nie będzie przy tym konieczności wymiany dotychczasowych dokumentów – te zachowują ważność” – podkreślił Kozłowski. Jednocześnie e-Dowód będzie mógł być wydany przed upływem terminu ważności dokumentu tradycyjnego na wniosek zainteresowanego.

Jak podkreślił Kozłowski, Polska jest jednym z niewielu krajów UE, gdzie nie wydano jeszcze dowodu z warstwą elektroniczną. W jego ocenie, będzie to znaczny krok do upowszechnienia bezpiecznej komunikacji elektronicznej i pozwoli zachować Polsce środki UE przyznane na ten cel. Gdyby do końca marca 2019 r. Polsce nie udało się wdrożenie elektronicznych dowodów osobistych musielibyśmy zwrócić do unijnej kasy ok. 148 mln zł.

E-dowód ma być wyposażony w środek identyfikacji elektronicznej, nazwany „profilem osobistym”. Potwierdzenie tożsamości w usługach online w praktyce będzie wymagało przyłożenia nowego dowodu do czytnika oraz wpisania znanego wyłącznie posiadaczowi dowodu kodu PIN. Na podobnej zasadzie składany ma być podpis elektroniczny.

Źródłem finansowania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną jest budżet państwa. Zaplanowana z tego tytułu dotacja dla urzędów gmin na zadania zlecone przez administrację rządową ma wynieść 27 mln 330 tys. zł w ciągu 10 lat.

W ocenie Kozłowskiego, kwota ta w pełni pozwoli zrealizować potrzeby budżetowe jednostek samorządu terytorialnego. Jak mówił wiceminister, z przeprowadzonych badań wynika, że wydawanie e-dowodu nie będzie bardziej czasochłonne niż dowodu tradycyjnego – procedura będzie różniła się tym, że każdemu odbiorcy trzeba będzie nadać za pomocą urządzenia kodującego numer PIN.

Wysokość dotacji na wydawanie przez gminy dowodów osobistych obliczana jest jako iloczyn ujednoliconej stawki roboczogodziny (w 2017 roku Ministerstwo Finansów ustaliło ją na 24,44 zł), ujednoliconej czasochłonności zadania (obecnie 0,5 h) oraz liczby wydanych dokumentów (na podstawie liczby przyjętych wniosków).

Na koszty inwestycji, w tym zakup czytników dowodów osobistych, w które wyposażone zostaną m.in. urzędy gmin zajmujące się wydawaniem dowodów osobistych, Policja czy Straż Graniczna, przewidziano 5 mln 400 tys. zł z rezerwy celowej budżetu.

MSWiA zapewnia, że z powodu wprowadzenia w urzędach gmin obsługi dowodu z warstwą elektroniczną nie jest tam wymagana wymiana sprzętu informatycznego, gdyż obsługa dowodu osobistego z warstwą elektroniczną będzie prowadzona z wykorzystaniem już istniejących systemów informatycznych – aplikacja Źródło.

Źródło: Codzienny Newsletter Informacyjny PAP

BRAK KOMENTARZY