Kolej na Warmii i Mazurach będzie się rozwijać

0
2868
Od lewej: Prezes zarządu Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Krzysztof Zgorzelski i marszałek Gustaw Marek Brzezin

W Urzędzie Marszałkowskim podpisano umowę dotyczącą połączeń kolejowych na Warmii i Mazurach. Dzięki tej umowie kolej w województwie warmińsko-mazurskim będzie mogła się rozwijać.

Na początek warto przypomnieć, że porozumienie samorządu województwa ze Spółką Przewozy Regionalne zostało podpisane pod koniec 2015 roku na lata 2016-2020. Co roku podpisywany jest jednak aneks do umowy, który ustala warunki dalszej współpracy. Dzisiaj właśnie podpisano kolejny aneks.

Całkowity koszt wynosi blisko 270 mln zł, w tym ponad 221 mln zł stanowią środki z budżetu województwa, natomiast ok. 48 mln zł funduszu kolejowego.

Przed nami kolejny rok naszej bardzo dobrej współpracy. Usługi świadczone przez Spółkę Przewozy Regionalne stoją obecnie na wysokim poziomie. Naszemu regionowi są potrzebne inwestycje kolejowe. One zwiększają komfort i szybkość przemieszczania się po Warmii i Mazurach. Poprzez naszą współpracę uszczelnia się także sieć kolejowa w całym województwie powiedział Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.

Prezes zarządu Przewozy Regionalne Sp. z o.o.  Krzysztof Zgorzelski stwierdził, że dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim, Spółka, którą reprezentuje może się rozwijać- Ponad dwa lata temu byliśmy w bardzo niekomfortowej sytuacji. Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego jako pierwszy w Polsce podpisał z nami taką umowę o współpracy. Otworzyła ona nowe możliwości. Naszym głównym celem jest obecnie osiągnięcie trwałej stabilizacji i rozwój Spółki. Właśnie dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim możemy to wszystko osiągnąć.

Warto dodać, że 2018 rok jest dla spółki Przewozy Regionalne rokiem zakończenia restrukturyzacji- Aktualnie jesteśmy na finiszu tego czteroletniego planu restrukturyzacji i już ponad 90% tego planu zrealizowaliśmy. Głównym celem restrukturyzacji jest osiągniecie trwałej rentowności, która jest możliwa dzięki dobrej współpracy z Urzędem Marszałkowskim – dodał Krzysztof Zgorzelski.

Od początku procesu restrukturyzacji do jego zakończenia, który ma nastąpić w listopadzie tego roku pracę w Spółce ma stracić 2500 osób. Oczywiście w tej liczbie są wliczane również osoby, które odchodzą z pracy ze względu na wiek.

Wracając jednak do podpisanej umowy, to trzeba powiedzieć, że Samorząd Województwa do realizacji przewozów zakupił i przekazał w użyczenie pięć autobusów szynowych SA 106, sześć autobusów szynowych SA 133, jeden dwuczłonowy elektryczny zespół trakcyjny EN62-001, jeden trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny 37 WE. Łączna wartość zakupionego taboru wynosi 113 mln zł. Planowany jest również zakup zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego na bazie konstrukcji EN57 w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2014-2020.

Bardzo ważna wiadomość dla podróżnych jest taka, że w 2018 roku zmodernizowane zostaną również linie kolejowe.  Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w 2018 roku planowane są modernizacje na linii z Działdowa do Olsztyna, jako szybkie połączenie ze stolicy regionu do Warszawy. Projekt realizowany będzie ze środków Programu Rozwoju Polski Wschodniej, wartość inwestycji wynosi 267,6 mln zł netto. Inwestycja rozpocznie się 22 stycznia 2018 roku. Tutaj na pasażerów czekają małe utrudnienia, ponieważ trasę Olsztynek-Olsztyn, będzie można przejechać tylko za pomocą autobusowej komunikacji zastępczej.

Zmodernizowana zostanie także linia Szczytno-Pisz-Ełk. Projekt realizowany będzie ze środków Programu Rozwoju Polski Wschodniej, wartość inwestycji wynosi 290 mln zł netto. Inwestycja rozpocznie się 1 marca 2018 roku. Tutaj również na odcinku Pisz-Ełk wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza.

Realizowane będą ponadto prace projektowe na linii z Gutkowa do Braniewa, gdzie znajduje się coraz ważniejszy węzeł przeładunkowy towarów. Projekt realizowany będzie ze środków RPO Warmia i Mazury, a szacunkowa wartość inwestycji wynosi 230 mln zł). Docelowo rewitalizacja tej linii zakłada podniesienie prędkości do 100 km/h, co pozwoli skrócić podróż na odcinku Olsztyn Główny – Braniewo o około 25 minut.

Z kolei linia Ełk-Korsze umożliwi szybsze przejazdy elektrycznymi pociągami przez Ełk do Białegostoku. Modernizacja i elektryfikacja realizowana będzie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 578 mln zł).

Fotorelacja:

BRAK KOMENTARZY