Giacomo Puccini – Madama Butterfly The Metropolitan Opera Live in HD w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

0
1864

Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na transmisję słynnego operowego wyciskacza łez autorstwa Giacomo Pucciniego w inscenizacji Anthony’ego Minghelli nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej. Mająca swoją premierę w 1904 roku opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni.

Wystąpią: Kristine Opolais (sopran) jako Cio-Cio-San, Maria Zifchak (mezzosopran) jako Suzuki, Roberto Alagna (tenor) jako Pinkerton, Dwayne Croft (baryton) jako Sharpless. Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera, Karel Mark Chichon dyrygent.
Realizatorzy: Anthony Minghella inscenizacja, Carolyn Choa reżyseria i choreografia, Michael Levine scenografia, Han Feng kostiumy, Peter Mumford światło, Blind Summit Theatre lalki

Bilety w cenie sektor I – 50zł, sektor II – 35 zł do nabycia w kasie w dniach pon.-pt. w godz.10-18 oraz na dwie godziny przed spektaklem. Bilety można nabyć również poprzez stronę internetową Filharmonii: http://bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=284
Transmisja z Met – 2 kwietnia 2016 (sobota), godz.18.55 sala koncertowa Filharmonii

Planowany czas trwania przedstawienia: 3 godz.40 minut. ( w tym dwie przerwy)

Głosy prasy o spektaklu w MET:

Zmysłowy i pełen ekspresji głos Kristiny Opolais wznosi się ponad gęstym brzmieniem orkiestry Pucciniego, szczególnie poruszające są te momenty, w których widzimy jak Butterfly w interpretacji artystki przeobraża się, z nieśmiałej, zakochanej dziewczyny stając się głęboko zranioną matką, której wiara pokładana w małżonku obróciła się w gruzy. Wiele w tym przedstawieniu efektownych scen, fantastycznych kostiumów, nowatorskie jest użycie świateł, kotar i luster.  – „The New York Times”

Inscenizacja ta, majstersztyk powściągliwej reżyserii i elegancko minimalistycznych dekoracji, uszlachetnia powszechnie znaną historię i wznosi na wyżyny gorzkiej tragedii melodramatyczną opowieść o japońskiej narzeczonej w wieku niemal dziecięcym, porzuconej przez męża z Ameryki. … [Kristine Opolais] to najbardziej poruszająca Cio-Cio-San na scenie Metropolitan od czasów, gdy niemal 20 lat temu rolę tę śpiewała tu Diana Soviero. Ukazuje nam ona wzór tego, co zwiemy „śpiewającym aktorem”; ekspresja wokalna i dramatyczna w jej wykonaniu ściśle się ze sobą splatają. … A oceniana tylko z wokalnej perspektywy – jest również doskonałą artystką. Śpiewa, zwłaszcza w środkowym rejestrze, z lekkim, naturalnie brzmiącym portamento, łagodnie wędrując z nuty na nutę i przydając tej muzyce ciepła i intymności. … Jest ponadto artystką wyrazistą, typem śpiewaczki, która sprawia, iż słuchanie opery staje się nie tylko przyjemnością, lecz także doświadczeniem odmieniającym nasze spojrzenie na znane dzieło. – „The New York Observer”

Mocnym partnerem Kristine Opolais jest Roberto Alagna, absolutnie najlepszy Pinkerton, który w tej roli wyzwala całą potęgę i blask swego sławnego głosu. … Silne wrażenie wywiera nie tylko jego śpiew, lecz też i kreacja postaci amerykańskiego porucznika, którą zbudował z wielu warstw psychologicznych. Inscenizacja Anthony’ego Minghelli za każdym kolejnym jej obejrzeniem wciąga widza coraz silniej. Użycie stylowej, symbolicznej choreografii oraz sugestywnych lalek bunraku okazało się pomysłowym i trafnym rozwiązaniem wobec wyzwań, jakie stawia ta opowieść.- „New York Classical Review” 

Zapowiedz opery na You Tube : https://youtu.be/radfCXhrD0k

BRAK KOMENTARZY