Opinie o reformie. Wypowiadają się związki zawodowe, stowarzyszenia i szkoły

0
2411
dzieci

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano około 30 opinii do projektów dwóch ustaw dotyczących zmiany struktury szkolnictwa w Polsce, nadesłanych w ramach konsultacji publicznych.

Część z nich zawiera wnioski o odstąpienie od zmiany lub jej odroczenie.

Wśród opinii opublikowanych przez RCL są m.in. pisma przesłane przez związki zawodowe, stowarzyszenia i organizacje, szkoły. Większość opinii przekazanych w ramach konsultacji publicznych odnosi się do projektowanego nowego ustroju szkolnego, czyli nowej struktury szkół.

Wśród opinii są takie, których autorzy wnioskują o wycofanie projektowanych zmian systemowych dotyczących nowego ustroju szkolnego. O wycofanie wnioskuje m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Zdaniem ZNP likwidacja gimnazjów i reorganizacja sieci szkół spowoduje pogorszenie jakości kształcenia i warunków nauczania. Przy przekształcaniu 6-letniej szkoły podstawowej w szkołę 8-letnią poważnym problemem stanie się brak pracowni przedmiotowych. Szkoły podstawowe będą liczniejsze, co spowoduje konieczność kształcenia w dwóch budynkach lub dwuzmianowość.

“Dopasowanie sieci szkół i obwodów szkolnych do nowego ustroju będzie powodowało liczne niepokoje i napięcia społeczne w lokalnych środowiskach. Potencjalna zmiana obwodów szkolnych spowoduje konieczność przenoszenia dzieci z dotychczasowych szkół do nowo tworzonych placówek oświatowych” – napisano.

ZNP zwraca też uwagę, że od roku szkolnego 2019/2020 problemy organizacyjne wystąpią również w liceach, technikach i szkołach branżowych I stopnia – do klas pierwszych trafią uczniowie po III klasie gimnazjum i po VIII klasie szkoły podstawowej.

“Co również może prowadzić do dwuzmianowości. Poza problemami organizacyjnymi w tych szkołach wystąpią również komplikacje wywołane koniecznością realizowania dwóch różnych podstaw programowych kształcenia – starej i nowej. Ponadto utrudniony będzie dostęp kandydatów z dwóch różnych roczników do klas pierwszych wybranych szkół, gdyż liczba miejsc dla każdego z tych roczników siłą rzeczy ulegnie redukcji o połowę” – czytamy w opinii.

Związek zwraca też uwagę na sytuację nauczycieli.

“W kolejnych latach przemian realnym skutkiem reformy będzie masowa redukcja zatrudnienia w szkołach różnego typu, w szczególności w gimnazjach. Zdaniem ZNP, tak poważna reorganizacja struktury szkolnictwa będzie powodem zwolnień tysięcy nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, nie tylko w pierwszym roku wdrażania reformy strukturalnej” – ocenia związek.

Negatywnie proponowane zmiany dotyczące ustroju szkolnego zaopiniowały też Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO), Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół Średnich i Rada Programowa Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

OSKKO protestując przeciw likwidacji gimnazjów zaznacza, że gimnazja to “lokalny dostęp do edukacji, wyższego niż podstawowy poziom, jest dla dzieci z terenów wiejskich, dzieci z małych miejscowości przepustką do lepszego życia; wyrównuje ich szanse na przygotowanie do osiągania dalszych szczebli wykształcenia”.

W swojej opinii zwraca też uwagę, że po wydłużeniu nauki w szkole podstawowej młodzież w wieku gimnazjalnym będzie uczęszczać do szkół z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. “Występujemy w obronie bezpiecznej szkoły podstawowej dla dzieci młodszych” – podkreśliło stowarzyszenie.

OSKKO jest też przeciwne posłaniu do pierwszych klas szkół średnich uczniów dzisiejszych klas VI z ostatnim rocznikiem z likwidowanych gimnazjów. “To kolejny +koszt społeczny+ naszym zdaniem nie do zaakceptowania” – podkreślono.

Stowarzyszenie Dyrektorów Szkół Średnich apeluje o odłożenie likwidacji gimnazjów “do czasu aż zostaną wypracowane i dopracowane szczegółowe rozwiązania, jakie zrodzi ta reforma”. Zwraca uwagę, że proponowane profilowanie klas w przyszłym liceum dopiero po II klasie to dość późno.

Z kolei dyrektorzy i nauczyciele szkół dwujęzycznych Zespołu Szkół nr 67 w Warszawie, w skład którego wchodzi gimnazjum dwujęzyczne i XV Liceum Ogólnokształcące im. Narcyzy Żmichowskiej oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Katowicach, w skład którego również wchodzą dwujęzyczne gimnazjum i liceum, apelują o możliwość tworzenia przy liceach klas VII i VIII szkół podstawowych lub tzw. klas zerowych. Według nich, aby absolwent mógł zdać maturę dwujęzyczną na poziomie C1, potrzebne jest minimum 5 lat nauki, a optymalnie 6 lat nauki.

Wolny Związek Zawodowy “Solidarność – Oświata” w swojej opinii domaga się przesunięcia decyzji o dokonaniu zmian w dotychczasowym systemie edukacji minimum o rok, tj. wdrażania zmian najwcześniej od 1 września 2018 r.

Związek negatywnie ocenia proponowane rozwiązania w części dotyczącej nauczycieli i pracowników z likwidowanych gimnazjów, dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdzie samorząd nie podejmie decyzji o przekształceniu gimnazjum w inny typ szkoły.

“Zaproponowane rozwiązania – a w zasadzie jedno: stan nieczynny lub jednorazowa odprawa – nie pozwalają na zastosowanie innych rozwiązań, jak np. skorzystania z programu przekwalifikowania lub programu dobrowolnych odejść z zawodu” – zaznaczył związek.

Polska Izba Książki zwraca zaś uwagę m.in. na to, że w związku z planowaną reformą ustroju szkolnego zmianie ulegnie podstawa programowa, co z kolei oznacza konieczność stworzenia nowych podręczników. PIK zauważa, że do tej pory podstawa programowa nie została przedstawiona, przez co nie można rozpocząć jakichkolwiek prac nad podręcznikami.

Swoją opinię do projektów przekazała też działająca przy MEN Rada Dzieci i Młodzieży RP, w skład której wchodzi 32 uczniów. Napisali oni, że wydłużenie nauki w szkołach podstawowych i likwidacja gimnazjów oznacza dłuższą naukę w tym samym środowisku, co ma swoje dobre i złe strony. Według nich wydłużona nauka na każdym etapie edukacyjnym będzie korzystna dla najsłabszych uczniów.

Do pozytywów zaliczyli też to, że w trudnym czasie dojrzewania uczniów będą uczyć nauczyciele, którzy dobrze ich znają. Jednocześnie zauważają, że w przechodzenie po VI klasie do nowej szkoły – gimnazjum uczyło uczniów odnajdywania się w nowym, nieznanym wcześniej środowisku, co jest ważną umiejętnością we współczesnym dynamicznie zmieniającym się świecie.Zwrócili też uwagę na to, że różnica wieku między najmłodszymi a najstarszymi uczniami w szkole podstawowej wzrośnie i będzie wynosić nawet osiem lat.

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP
wk/Serwis Samorządowy PAP

BRAK KOMENTARZY