Nowy awans. Jest projekt nowego rozporządzenia ws. awansu zawodowego nauczycieli

0
1285
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Nowe egzaminy i rozmowa kwalifikacyjna ułatwią zweryfikowanie, czy nauczyciel spełnia wymagania na kolejny stopień awansu zawodowego – podkreśla MEN.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego nauczycieli. To konieczne ze względu na zmiany wprowadzone do Karty nauczyciela Ustawą o finansowaniu zadań oświatowych.

Opiekun stażu

Nowością jest m.in. określenie obowiązków opiekuna stażu. Do tej pory w myśl przepisów przedstawiał on jedynie dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela. Teraz, zgodnie z projektem, opiekun ma wspierać nauczyciela odbywającego staż w procesie wdrażania do pracy w zawodzie (a w przypadku stażu nauczyciela stażysty w szczególności zapoznawać go z dokumentami obowiązującymi w danej szkole) oraz współpracować z nauczycielem w tworzeniu planu rozwoju.

Do obowiązków opiekuna będzie należało także umożliwienie nauczycielowi uczestniczenia w prowadzonych przez siebie zajęciach (co najmniej jedna godzina w miesiącu), a z drugiej strony – obserwowanie zajęć nauczyciela (w takim samym wymiarze).

„Doprecyzowanie obowiązków opiekuna stażu ma doprowadzić nie tylko do usprawnienia jego pracy, ale też podkreślić niezwykle ważną rolę opiekuna stażu w systemie awansu zawodowego nauczycieli” – wskazuje MEN.

Więcej wymagań

Projekt rozporządzenia dostosował „do aktualnych wyzwań” zadania i wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu zawodowego.

Na każdym etapie rozwoju nauczyciel będzie zobligowany do przeprowadzenia i dokonania ewaluacji zajęć otwartych: nauczyciel stażysta co najmniej jednych dla nauczycieli szkoły, nauczyciel kontraktowy co najmniej dwóch, ale w obecności, w miarę możliwości, doradcy metodycznego, a nauczyciel mianowany – co najmniej trzech, w tym dla nauczycieli z innych szkół.

Nowe egzaminy

Ministerstwo wskazało też, jak ma wyglądać egzamin na nauczyciela kontraktowego i mianowanego.

„Nowe egzaminy oraz rozmowa kwalifikacyjna będą zawierały moduł praktyczny, co ułatwi zweryfikowanie przez komisję, czy nauczyciel spełnia wymagania na kolejny stopień awansu” – wskazuje MEN w uzasadnieniu projektu.

Resort proponuje, aby komisja egzaminacyjna zapoznała się z oceną pracy nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz przeprowadziła egzamin, w czasie którego nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego lub mianowanego dokona prezentacji dorobku zawodowego.

Nauczyciel będzie też musiał odpowiedzieć na pytania dotyczące wymagań niezbędnych do uzyskania odpowiednio stopnia nauczyciela kontraktowego lub stopnia nauczyciela mianowanego oraz w formie praktycznej zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności. Chodzi o przedstawienie rozwiązania problemu związanego z pełnionymi obowiązkami czy wykonanie zadania z użyciem narzędzi multimedialnych.

Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 września 2019 r. Projekt jest teraz na etapie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych; do 20 kwietnia MEN czeka na uwagi.

Źródło: Codzienny Newsletter Informacyjny PAP

BRAK KOMENTARZY