Z uwagi na skutki cyberataku, na czas przywrócenia sprawności systemu informatycznego, ZDZiT wprowadza tymczasowe zasady sprzedaży biletów komunikacji miejskiej
W nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku nastąpiła awaria systemu informatycznego ZDZiT w Olsztynie. Powodem była zewnętrzna, celowa ingerencja osób trzecich. O cyberataku powiadomione zostały odpowiednie służby, które prowadzą czynności w tej sprawie.
Atak został zgłoszony na policję, do właściwych służb związanych z bezpieczeństwem internetu (m.in. CERT NASK) oraz ochroną danych osobowych. W działania mające na celu przywrócenie funkcjonalności systemu ITS zaangażowane zostały także zespoły miejskich informatyków, w tym Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO).
Na tę chwilę priorytetem jest przywrócenie funkcjonalności systemu, co w przypadku utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej, wymaga czasochłonnych prac.
W wyniku ingerencji osób trzecich w infrastrukturę IT, czasowo nie działa centralny system sterowania ruchem, nie działają także biletomaty mobilne i stacjonarne, ograniczony jest również dostęp do informacji pasażerskiej.
Aktualnie osoby korzystające z komunikacji miejskiej mogą nabyć bilety w formie papierowej w kioskach lub sklepach.
Od soboty (1 lipca 2023) w trybie specjalnym została uruchomiona sprzedaż papierowych biletów, w tym papierowych biletów okresowych (30-dniowych, miesięcznych) w Punktach Obsługi ZDZiT w Olsztynie (POK Centrum przy al. Piłsudskiego oraz POK Jaroty przy skrzyżowaniu ulic Witosa/Kanta).
Zakup biletów miesięcznych za pośrednictwem Olsztyńskiej Karty Miejskiej jest wstrzymany do odwołania.
Od poniedziałku (3 lipca 2023) bilety w wersji papierowej, w tym bilety okresowe są dostępne w POK Knosały (godz. 8-15.30), POK Centrum (godz. 10-17) oraz POK Jaroty (godz. 10-17).jak MoBilet, Zbiletem.pl, SkyCash czy mPay.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu apeluje do wszystkich mieszkańców o cierpliwość. Aktualnie nie jest prowadzona bieżąca obsługa interesanta. Lista spraw, które można załatwić w ZDZiT jest znacznie ograniczona, a czas obsługi się wydłuży. W razie pozyskania kolejnych istotnych informacji będziemy przekazywać je na bieżąco.
ŹRÓDŁO: UM Olsztyn