W urzędach rozpoczęło się testowanie procedury wydawania e-dowodów; 28 stycznia dostępny ma być kurs szkoleniowy dla urzędników. Według Ministerstwa Cyfryzacji, pierwsze próby przebiegają pomyślnie.
Pierwszą turę testów przeprowadzono w ubiegły weekend w Urzędzie Miasta Ełku. Urzędnicy sprawdzali tam nie tylko samo działanie e-dowodu, ale też przyjmowanie wniosku o jego wydanie, nadawanie przez obywatela kodu PIN dla dokumentu, jego zawieszanie, a także inne procesy związane z użyciem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
“Chodziło o to, by sprawdzić działanie dokumentu w realnych warunkach, w jakich będzie on w rzeczywistości używany – wyjaśnia Minister Cyfryzacji Marek Zagórski. W ocenie ministra, wszystkie testowane scenariusze przebiegły pomyślnie i potwierdziły, że wszystko działa tak jak powinno. “Finalizujemy wreszcie projekt, który powinien być zakończony już wiele lat temu” – dodał Zagórski.
Testy wydawania dowodu prowadzi Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Informatyki oraz przedstawicielami MSWiA i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.
Dotychczasowe dokumenty zachowują ważność. Będą one zastępowane przez dowody z warstwą elektroniczną stopniowo – w miarę ich naturalnego procesu wymiany (np. z powodu końca ważności dotychczasowego dokumentu czy jego utraty).
Dowód osobisty z warstwą elektroniczną ma pozwolić: potwierdzać tożsamość online; składać podpis elektroniczny; potwierdzać obecność posiadacza dowodu osobistego w zewnętrznych systemach teleinformatycznych, w tym w systemach służby zdrowia; przekraczać granice przez automatyczne bramki na lotniskach w UE. Jak wyjaśnia MC, samo użycie dowodu w urzędzie będzie zbliżone do dokonywania w sklepie płatności zbliżeniowych przy pomocy karty płatniczej z chipem. Osoby, które nie będą chciały korzystać z funkcjonalności warstwy elektronicznej będą mogły wykorzystywać e-dowód dokładnie tak, jak do tej pory.
Jak uzasadnia MSWiA, e-dowód ma być bezpiecznym i bezpłatnym narzędziem do upowszechnienia komunikacji elektronicznej obywateli z administracją. Obecnie jest to możliwe za pomocą Profilu Zaufanego i podpisu kwalifikowanego, jednak – zauważa MSWiA – liczba osób posiadających te narzędzia jest stosunkowo niewielka.
Źródło: Codzienny Newsletter Informacyjny PAP