Od 22 grudnia działa już Rejestr Danych Kontaktowych

0
675

Oszczędności i ułatwienia oznaczać ma dla urzędów uruchomiony 22 grudnia Rejestr Danych Kontaktowych. Obywatele mogą przekazać do niego swój numer telefonu i e-mail, a urzędnik zamiast wysyłać tradycyjne pismo może teraz skorzystać z nowych kanałów komunikacji z petentem.

“Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację” – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. Urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu “tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.

“RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług” – mówi szef MC. “Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów – sms czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej” – dodaje minister Zagórski.

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy – z wyprzedzeniem – będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu obywatela o sprawach administracyjnych.

MC zapewnia ponadto, że do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty).

Dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć.

Przekazanie danych do RDK możliwe jest na dwa sposoby – online poprzez profil zaufany lub offline poprzez wypełnienie formularza dostępnego w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

RDK wystartował w niedzielę 22 grudnia i jest częścią Systemu Rejestrów Państwowych.

Źródło: Serwis PAP

BRAK KOMENTARZY