100 obwodnic. Rząd zapowiada wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast

0
642

Budowę 100 obwodnic o łącznej długości ok. 820 km do 2030 r. zapowiedział rząd. Koszt projektu to blisko 28 mld zł; pierwsze przetargi mają być ogłoszone w tym roku.

Miejsca do realizacjo obwodnic wybrano m.in. w oparciu o natężenie ruchu, w tym ruchu ciężkiego, liczby wypadków i ich ofiar, koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju – deklaruje Ministerstwo Infrastruktury.

Pierwsze przetargi mają być ogłoszone m.in. dla obwodnic: Strzelec Krajeńskich (DK 22), Lipska (DK 79), Suchowoli (DK 8), Wąchocka (DK 42), Smolajn (DK 51), Koźmina Wielkopolskiego (DK 15) i Gryfina (DK 31).

“Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach” – zapowiada minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Resort podkreśla, że nowe drogi będą to trasy “o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś”.

Jednym ze spodziewanych efektów projektu ma być poprawa bezpieczeństwa na drogach.

Obecnie – jak podkreśla MI – Polska zajmuje odległe miejsce w rankingu państw UE, a do większości wypadków dochodzi na terenie zabudowanym (71,2 proc. ogółu).

“Na terenie miast  zbiegają się wszystkie rodzaje ruchu: towarowego – samochodów ciężarowych i dostawczych, pasażerskiego – autobusów i samochodów osobowych, transportu miejskiego, rowerowego czy też pieszego. Dlatego tak ważne jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane” – tłumaczy resort.

Nowe obwodnice mają też zwiększyć przepustowość sieci drogowej.

“Przez tereny zabudowane miejscowości przebiegają drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu, w tym samochodów ciężarowych. Często drogi krajowe przebiegają przez centra miast. Drogi te często stanowią jedyną przeprawę przez rzekę w całej miejscowości czy też okolicy tych miast, co wynika z kształtowania się infrastruktury w czasach historycznych. W  efekcie budowy obejść miejscowości oraz rozdzielenia ruchu nastąpi poprawa sytuacji na istniejącej sieci drogowej oraz w otoczeniu dróg krajowych. Poprawi się  płynności ruchu, zwiększy przepustowość sieci dróg krajowych, nastąpi redukcja korków i zatłoczenia miast, szczególnie w miejscach newralgicznych (drogi śródmiejskie, główne skrzyżowania, mosty i wiadukty)” – wylicza MI.

Resort liczy też na czystsze powietrze i mniejszy hałas oraz nowy impuls rozwojowy dla kraju.

MI przypomina, że obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu w ramach PBDK 15 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64. Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa).

Zadania te są realizowane niezależnie od nowego programu budowy 100 obwodnic. Ten projekt ma być finansowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został zgłoszony do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Kolejnym etapem będą konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz opracowanie oceny oddziaływania na środowisko.

Źródło: Serwis PAP

BRAK KOMENTARZY