Drogowcy zabierają się za przebudowę wlotu do Olsztyna od strony Warszawy. Zgłosiły się firmy zainteresowane tą inwestycją.
Odcinek dawnej drogi nr 51, po budowie S51 oraz obwodnicy stracił miano drogi krajowej i przeszedł pod Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Teraz to droga nr 527, która ma po jednym pasie w każdym kierunku i uważana jest przez niektórych za „wąskie gardło”. Dlaczego? Bo wjeżdżając do Olsztyna S51, kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu na al. Warszawskiej.
Taka sytuacja zdecydowanie spowalnia ruch. Jeszcze gorzej jest, jak na trasie pojawią się tiry.
Teraz ma to się zmienić. Pomysł na poprawę sytuacji ma Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, który administruje tym odcinkiem. — Planujemy wybudowanie po dwóch pasów jezdni w każdym kierunku. Tak będzie na odcinku od okolic węzła obwodnicy Olszyna do wjazdu do miasta — mówi Waldemar Łukaszuk, wicedyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. I dodaje, że w miejscu obecnego skrzyżowania z drogą w kierunku do Bartąga wybudowane zostanie rondo. Przebudowany zostanie również znajdujący się w sąsiedztwie dziki parking Łączna wartość inwestycji to około 100 mln zł.
Wcześniej wojewódzcy drogowcy zapowiadali urządzenie na odcinku od przyszłego ronda do Olsztyna buspasa dla komunikacji miejskiej, której autobusy miałyby zajeżdżać na wspomniany parking.
Otwarcie ofert przetargowych było kilka razy przekładane ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych wykonawców. Zadania chce się podjąć osiem firm. Rozbieżności cenowe sięgnęły prawie 30 mln zł, oferta lokalnej firmy okazała się znacząco droższa niż większości krajowych potentatów.
Najtańsza okazała się propozycja formy Strabag opiewająca na 84,4 mln zł. NDI zaproponowała 86 mln zł, a Unibep 92,2 mln zł. Trakcja SA wyceniła swoje roboty na 92,7 mln zł. Konsorcjum z Polimexem na czele na 93,35 mln. Budmiex – 94,7 mln zł, Most sp. z o.o. 105,4 mln. Najdroższa była oferta przedsiębiorstwa “Pyzak” z Lidzbarka Warmińskiego – 113,1 mln zł.
To nie jedyna inwestycja, do której przymierza się Zarząd Dróg Wojewódzkich. Kolejna to budowa obwodnicy Kętrzyna. Przedsięwzięcie warte jest około ponad 260 mln zł. Środki na ten cel pochodzą z Funduszów Europejskich dla Polski Wschodniej na dofinansowanie modernizacji czterech ważnych dróg dla tego regionu.
O to zlecenie walczą firmy budowlane z całej Polski. Zgłosiło się siedmiu oferentów. Z wyborem najkorzystniejszej nie będzie problemu, bo wszystkie firmy zmieściły się w ramach budżetu drogowców.
— Najtańszą ofertę złożyła firma PORR (208,1 mln zł), a za nią kolejno PHUB Piotr Pawlica (210,1 mln zł), Budimex (214,3 mln zł), Unibep (239,6 mln zł), Polbud-Pomorze (239,7 mln zł), Strabag (248,2 mln zł), Torhamer (253,8 mln zł). Wszyscy zgłosili ponadto 8-letni okres gwarancji na prace. Wybór wykonawcy poprzedzi analiza ceny (60 proc.) oraz okresu gwarancji (40 proc.) — informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Krystyna Kowalska