Ważne zmiany w komunikacji

0
2036

Tramwaje co 7,5 minuty, autobusy co kwadrans. Tak w godzinach szczytu ma kursować olsztyńska komunikacja miejska.

Częstsze kursy, więcej możliwości podróżowania, sprawniejsze przejazdy – to wszystko wiąże się ze zmianami, jakie wprowadza Urząd Miasta w nowym układzie komunikacyjnym Olsztyna. Dziś, podczas konferencji prasowej zaprezentowano rozwiązania, które będą obowiązywać po uruchomieniu tramwaju.

– Naszym priorytetem jest poprawa połączeń na terenie całego miasta – wyjaśnia prezydent Piotr Grzymowicz. – Chcemy zadbać też o te osiedla, do których nie dociera tramwaj. Wśród najważniejszych założeń były częstsze kursy oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej w weekendy i święta. Jestem przekonany, że jakość świadczonych usług zadowoli olsztynian.

Najważniejsza zmiana to oczywiście wprowadzenie nowego środka transportu. Tramwaje będą kursować na trzech liniach: Kanta – Wysoka Brama, Kanta – Dworzec Główny, Dworzec Główny – Uniwersytet-Prawocheńskiego. W godzinach szczytu składy będą przyjeżdżać co ok. 7,5 minuty.

Nowość to również autobusowe linie, które będą dowozić olsztynian do tramwajów. Te będą kursować z os. Generałów, Pieczewa oraz Tęczowego Lasu.

W przypadku połączeń autobusowych zdecydowanie wzrośnie częstotliwość kursowania. Większość linii będzie jeździć w dni robocze co kwadrans. Poza tym więcej połączeń pojawi się wieczorami, w dni robocze wolne od nauki szkolnej oraz w dni świąteczne.

– To pierwsza tak duża zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. – Trzeba pamiętać, że w tym czasie powstały nowe osiedla, zakłady pracy, więc i zmieniły się oczekiwania olsztynian co do kierunków podróżowania. Sugerowaliśmy się więc uwagami zgłaszanymi przez mieszkańców. Poza tym prowadziliśmy badania skąd i dokąd podróżuje najwięcej osób.

W nowym układzie komunikacja miejska przejedzie dziennie 27,8 tys. km. To o 3,2 tys. km więcej, niż teraz, co daje wzrost rocznego dystansu o prawie 950 tys. km. Na 38 liniach kursować będzie 168 pojazdów (teraz to odpowiednio 34 i 144).

Większa liczba kursów i przejechany dystans przełoży się tez na liczbę odjazdów. Choćby z przystanku przy ul. Limanowskiego w kierunku pl. Bema będzie ich aż o 76 więcej w ciągu dnia. O 48 wzrośnie liczba odjazdów w kierunku dworca z przystanku Dworcowa-Przychodnia, a 44 z DH Śliwa w kierunku ul. Krasickiego.

– W ciągu pierwszych trzech miesięcy zweryfikujemy działanie naszej propozycji – informuje kierownik Działu Przewozów Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Marcin Szwarc. – Przeprowadzimy ponowne badania, a po ich analizie, czyli w ciągu pół roku od wejścia zmian w życie nie wykluczamy wprowadzenia korekt.

Inaczej będą też numerowane linie. Dla tramwajów zarezerwowano przedział od 1 do 99, linie zwykłe oznaczone będą cyfrą “1” z przodu (czyli np. 117 zamiast obecnej 17), linie dowozowe do tramwajów cyfrą “2” (np. 201), a okresowe – “3” (np. 337). Będą też działać dwie linie nocne – N01 i N02.

Informacje o układzie komunikacyjnym, schematy linii, przebieg tras oraz rozkłady jazdy dla wszystkich linii ze wszystkich przystanków są dostępne w Internecie na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

BRAK KOMENTARZY