Od sierpnia kierowcy mogą korzystać z 13-kilometrowej drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Obecnie mamy 298 km dróg tej klasy, a docelowo długość dróg ekspresowych w województwie warmińsko-mazurskim osiągnie około 490 km.
– Zakończyliśmy etap przetargu, podpisaliśmy umowy z wykonawcami, teraz czas na projekt i budowę odcinka S16 Olsztyn – Biskupiec, z podziałem na dwa zadania Olsztyn-Barczewo i Barczewo-Biskupiec – informuje olsztyński oddział GDDKiA.
2028 roku Warmia i Mazury zyskają prawie 30 km drogi ekspresowej. A jak dodamy do tego odcinek Mrągowo – Ełk, który jest obecnie na etapie prac przygotowawczych, to docelowo ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski: Suwałki (poprzez połączenie z S61 w Ełku), Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iławę i Ostródę.
S16 będzie też elementem transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi. Trasa stanie się najkrótszą drogą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny korytarz transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są drogi biegnące na osi północ-południe.
Rozbudowa DK65
Wkrótce zostanie przebudowanych 46 km tej drogi w województwie warmińsko-mazurskim, co poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo. Powstanie nowa nawierzchnia
o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś i szerokości 8 m. Zmodernizujemy niemal cały odcinek od miejscowości Kowale Oleckie do granicy z woj. podlaskim, co razem
z obwodnicą Gąsek da w sumie 49 km. Koszt wszystkich prac przekroczy 627 mln zł.
Kowale Oleckie – Olecko
Obecnie zawansowanie prac wynosi 43 proc. Trwają jeszcze roboty ziemne (wykopy, wymiany gruntów), układana jest też nawierzchnia z MCE (mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna) oraz podbudowa bitumiczna i warstwa wiążąca. Kontynuowane są prace branżowe – budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych, wykonywane jest oświetlenie drogowe.
Głównym celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, na którą wpłynie rozbudowa skrzyżowań zwykłych do skrzyżowań skanalizowanych wraz
z budową oświetlenia oraz budową dodatkowych pasów ruchu do skrętu w lewo na wlotach drogi krajowej. Przejścia dla pieszych wraz z budowanymi chodnikami przy skrzyżowaniach umożliwią bezpieczne korzystanie przez pieszych z zatok autobusowych i komunikacji publicznej. Odcinek ma być gotowy w 2025 roku.
Olecko – Gąski
–Obecnie wykonujemy rozbiórkę starej drogi. Trwają też roboty ziemne pod nową jezdnię: zdejmowanie humusu (warstwy ziemi urodzajnej), wymiana gruntów, wykonywane są wykopy i nasypy. W zakresie prac branżowych trwa przebudowa kolizji wodociągowych, rozpoczęto również prace melioracyjne. Zaawansowanie prac sięga ośmiu procent – informuje olsztyński oddział GDDKiA.
W ramach inwestycji droga zostanie dostosowana do parametrów klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Zlikwidowane zostaną nienormatywne łuki pionowe i poziome, rozbudowane będą trzy skrzyżowania. Powstanie chodnik, trzy przejścia dla pieszych oraz sześć zatok autobusowych. Przebudowane zostaną przepusty oraz most. Zakończenie prac planujemy na IV kwartał 2025 roku.
Gąski – Ełk
Zaawansowanie robót wynosi 17 proc. Trwają prace polegające na wzmocnieniu gruntu pod korpus drogi, przyległe chodniki i ścieżki rowerowe. Po zakończonych badaniach archeologicznych i rozpoznaniu saperskim został wyburzony most w Stradunach i rozpoczęła się budowa nowego obiektu. Ruch przez rzekę Ełk odbywa się
po moście tymczasowym.
W ramach zadania przebudowanych będzie 15 skrzyżowań, powstanie 13 przejść dla pieszych oraz 18 zatok autobusowych. Wybudowane zostaną też chodniki o długości około 6 km i 8-kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy. Wykonane zostanie oświetlenie drogowe. Prace zakończą się w 2025 roku.
Nowa Wieś Ełcka – granica województwa
Aktualnie zaawansowanie inwestycji wynosi 40 proc. Wzmacniane jest podłoże, a na pierwszych odcinkach próbnych układane są warstw podbudowy i nawierzchni drogi.
W Prostkach trwa przebudowa infrastruktury podziemnej i budowa kanalizacji deszczowej, a w pobliżu tej miejscowości zakończono przebudowę i oddano do ruchu prawą część mostu.
Przebudowanych zostanie 16 skrzyżowań, powstaną chodniki o długości 11 km, ciąg pieszo-rowerowy o długości ponad 2,5 km oraz 10 zatok autobusowych. Koniec prac przewidujemy w grudniu 2025 roku.
Nowa DK63 na odcinku Borki – Jeże
Zaawansowanie prac wynosi 21 proc. Obecnie trwają roboty ziemne, wymiana gruntów, stabilizacja podłoża oraz układania mieszanki MCE z wykorzystaniem materiału pozyskanego ze starej nawierzchni. Zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
Inwestycja obejmuje wykonanie nowej jezdni o szerokości 7 m i o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś, korektę łuków pionowych i poziomych, budowę i przebudowę przepustów oraz przebudowę obiektu mostowego na przepust.
Zostaną także przebudowane istniejące skrzyżowania. W ramach inwestycji powstanie również 12 zatok autobusowych z dojściami dla pieszych, chodnik w miejscowości Jeże oraz oświetlenie drogowe. Wykonane zostanie odwodnienie drogi oraz przebudowa istniejących zjazdów. Wybudowane będą stanowiska do kontroli i ważenia pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego.