Uszkodzona obwodnica Olsztyna. Wiadomo, co dalej

0
352

 Na podstawie pomiarów i badań drogowcy dokonali wstępnej analizy zachowania się konstrukcji obiektu w ciągu obwodnicy Olsztyna.

Celem było ustalenie warunków pracy konstrukcji. Kolejnym krokiem będzie teraz wykonanie badań geologicznych, które pozwolą określić parametry fizyczne i chemiczne gruntów nienośnych (gytii) oraz dokładnie zaplanować dodatkowe ich wzmocnienie.

 

Obecny etap prac

– Pomiary, prowadzone w oparciu o zamontowany monitoring, nie wykazały zmian w stosunku do stanu początkowego, czyli dnia zdiagnozowania usterki‎. W celu wzmocnienia podłoża, w zakresie umożliwiającym bezpieczną eksploatację ‎podpory pod ruchem, wstępne rozwiązania obejmują dodatkowe wzmocnienie ‎gruntu metodą iniekcji strumieniowej – informuje Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jest to metoda geoinżynieryjna. Polega na rozcięciu i rozdrobnieniu gruntu przez działający dynamicznie strumień wody lub zaczynu cementowego (o prędkości ponad 100 m/s) i utworzenie kolumny tzw. cementogruntu. Do zastosowania tej metody wzmocnienia konieczne jest najpierw sprawdzenie parametrów fizycznych i chemicznych zalegających w obrębie podpory gytii.

 Kiedy nastąpi przywrócenie ruchu w obu kierunkach

– Wykonanie wzmocnienia gruntu wokół podpory obiektu, na której stwierdziliśmy nieprawidłowości, jest w ocenie projektanta warunkiem koniecznym do przywrócenia ruchu na wyłączonej nitce obiektu. Będzie ono również stanowiło element docelowego programu naprawczego – dodaje Głębocki.

Dlatego przywrócenie ruchu na nitce obiektu w kierunku Ostródy nastąpi po wykonaniu dodatkowego wzmocnienia. Wydłuży to okres tymczasowej organizacji ruchu do marca przyszłego roku.

 Dalsze działania

Obecnie prowadzony jest monitoring geotechniczny i geodezyjny. W kolejnym etapie zostaną wykonane dodatkowe badania. Pozwolą na opracowanie większego modelu numerycznego podłoża gruntowego i podpór obiektu, na podstawie którego zostanie określony docelowy zakres prac potrzebnych do przywrócenia obiektu do ruchu.

BRAK KOMENTARZY