Sztuczna inteligencja coraz częściej wspomaga pracę firm. Nie zawsze jest to bezpieczne

0
509

Adaptacja rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji w firmach jest coraz większa, ale przedsiębiorstwa muszą przyłożyć większą wagę do jej wykorzystywania w sposób świadomy i bezpieczny. – Dość powszechnym zjawiskiem w korporacjach jest obecnie tzw. Shadow AI, czyli wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji i narzędzi zewnętrznych dostawców do wspomagania pracy. Natomiast często odbywa się to bez wiedzy i świadomości działu IT – mówi Przemysław Biel z Synology Poland. To powoduje, że pracownicy często nieświadomie wysyłają prywatne dane firmy do zewnętrznego podmiotu.

– Sztuczna inteligencja zaczyna być coraz częściej wykorzystywana w firmach w bardzo wielu obszarach, m.in. do tworzenia treści i obrazów, tłumaczeń, analityki wideo, analizy danych, wspomagania pracy grupowej czy monitoringu i analizy obiektów, np. rozpoznawania twarzy. Wszystkie te aspekty mocno wpływają na wydajność firm, usprawniają pracę, która jest w dużej części powtarzalna i można ją zautomatyzować – mówi agencji Newseria Biznes Przemysław Biel.

Odsetek polskich firm wykorzystujących AI sukcesywnie rośnie. W czerwcowym badaniu Polskiego Instytutu Ekonomicznego korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji – tj. chatbotów, generatorów treści i obrazów, technologii rozpoznających obiekty lub osoby na podstawie obrazu czy uczenia maszynowego – zadeklarowało 6,6 proc. spośród 500 ankietowanych firm. To o 3,7 proc. więcej niż w ubiegłorocznych wynikach prezentowanych przez Eurostat.

Według PIE z rozwiązań sztucznej inteligencji najczęściej korzystają w Polsce firmy duże – 11 proc. To dwukrotnie częściej niż w przypadku małych firm i o 4,4 pkt proc. częściej niż średnie przedsiębiorstwa. Z kolei w podziale na sektory najczęściej z AI korzystają firmy usługowe – deklaruje to co piąta firma z tej branży, podczas gdy w budownictwie ten odsetek wynosi na razie tylko 0,06 proc.

Na dużo szerszą adaptację AI w polskich przedsiębiorstwach wskazuje natomiast styczniowy raport EY, według którego narzędzia oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło dotąd 20 proc. rodzimych firm, a prawie połowa jest w trakcie tego procesu. Większość korzysta przy tym z pomocy zewnętrznych dostawców i konsultantów – tylko co czwarta firma przeprowadziła takie wdrożenie wyłącznie wewnętrznymi siłami.

Tym, co skłania polskie firmy do wdrażania narzędzi AI, jest przede wszystkim chęć usprawnienia wewnętrznych procesów i pozyskania nowych klientów – przedsiębiorstwa liczą głównie na poprawę obsługi klienta i usprawnienie sprzedaży, nieco mniejsze znaczenie ma też obawa przed konkurencją i zmniejszająca się dostępność wykwalifikowanych pracowników.

– W przyszłości na pewno zauważymy wykorzystanie sztucznej inteligencji w dużo szerszym zakresie. Może ona zastąpić niektóre zawody, może częściowo wspomóc pracę innych, może też być bardzo przydatnym narzędziem, o ile będzie wykorzystywana w sposób świadomy i bezpieczny – podkreśla ekspert Synology Poland.

W badaniach większość przedsiębiorstw jest zgodna co do tego, że wykorzystanie narzędzi AI przynosi im duże korzyści. W czerwcowym badaniu PIE większość z nich wskazywała przede wszystkim na wzrost produktywności pracowników (choć jednocześnie wdrożenie AI wiązało się z koniecznością ich przeszkolenia). Z kolei raport EY pokazuje, że cztery na pięć firm (największy odsetek w branży usługowej), które wdrożyły rozwiązania oparte na AI, osiągnęło z tego tytułu zamierzone korzyści – szczególnie w obszarach compliance, marketingu i sprzedaży.

– AI to bardzo przydatne narzędzie, o szerokim zastosowaniu. Firmy wykorzystują je m.in. do generowania treści, analizy danych czy wspierania pracy grupowej. Niestety często odbywa się to w taki sposób, że działy IT o tym w ogóle nie wiedzą. Częste jest też wykorzystywanie zewnętrznych narzędzi, pochodzących od rożnych dostawców, a firmy nie zawsze mają świadomość, że ich pracownicy z tego korzystają – mówi Przemysław Biel.

Badanie EY, przeprowadzone w połowie ub.r. na grupie 500 podmiotów, pokazuje, że zainteresowanie AI jest bardzo duże: tylko 1 na 10 firm deklaruje brak zainteresowania i nie zamierza w najbliższych dwóch latach podejmować żadnych działań w celu wdrożenia takich rozwiązań. W gronie organizacji, które już realizują takie projekty, ponad połowa nadała im wysoki bądź bardzo wysoki priorytet.

ŹRÓDŁO: Newseria

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ