Supernowoczesne przystanki w Lidzbarku Warmińskim

0
861

Władze Lidzbarka Warmińskiego chcą, by w mieście stanęły nowoczesne przystanki, które mogą też pełnić rolę paczkomatów i bankomatów.
Sprawa dotyczy urządzenia Inteligentnego Terminalu Komunikacyjnego. To bezobsługowy multipleks pełniący wiele funkcji, korzystający z własnego zasilania. Jest jednocześnie przystankiem komunikacyjnym, punktem dostaw i odbiorów, bankomatem, foodomatem, punktem informacji turystycznej, miejscem ładowania pojazdów elektrycznych i lokalnym darmowym hotspotem. Punkty mają mieć autonomiczne oświetlenie, przycisk SOS, monitoring, ładowarkę USB oraz ekrany z informacjami m.in. o pogodzie i położeniu autobusów. Takie przystanki chcą u siebie postawić władze Lidzbarka Warmińskiego. W tej sprawie trwają rozmowy. – Nowoczesne autonomiczne przystanki autobusowe, mogące jednocześnie stanowić punkty dostaw i odbioru (paczkomaty, foodmaty, bankomaty/wpłatomaty i inne urządzenia wykorzystujące internet) znakomicie wpisują się w strategię ekologicznego rozwoju „Smart-City” oraz ideę sieci miast Cittaslow – podkreślają władze Lidzbarka Warmińskiego.
Władze Lidzbarka Warmińskiego podpisały list intencyjny z jedną z warszawskich spółek, która zajmuje się takimi technologiami. Planowane jest zainstalowanie dwóch takich przystanków. – Stawiamy na nowoczesne rozwiązania zwłaszcza, jeśli są korzystne dla mieszkańców. Przystanki ustawione będą na ulicy Słonecznej przy Szkole Podstawowej nr4 i Liceum Katolickim, żeby dzieci mogły pod dachem zaczekać na autobus, który odwiezie je do domu, a mieszkańcy największego osiedla docenią ustawienie paczkomatu i być może bankomatu w tej lokalizacji. Drugi stanie na dworcu, gdzie przecinają się dwie linie autobusowe, więc zapotrzebowanie na zadaszony przystanek jest największe – powiedział Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego.
Przypomnijmy, że pod koniec 2021 roku władze Lidzbarka Warmińskiego uruchomiły swoją komunikację miejską. Obsługują je na trzech liniach autobusy elektryczne. Każdy z pojazdów firmy Yutong ma długość 9 metrów, szerokość blisko 2,5 metra i wysokość ponad 3 metry. Pojazd zmieści na swoim pokładzie 60 osób, w tym 23 miejsca siedzące i 6 miejsc dla osób z ograniczeniem ruchowym dostępne z poziomu niskiej podłogi. Przy drugim wejściu jest opuszczana rampa, ułatwiająca wsiadanie osobom na wózkach. Autobusy zasilane są silnikami elektrycznymi o mocy szczytowej wynoszącej 240 KW, które pozwolą na pokonanie co najmniej 350 km na jednym ładowaniu.
Uruchomienie komunikacji miejskiej odbyło się w ramach projektu „Rozwój mobilności i transportu publicznego Gminy Miejskiej Lidzbark Warmiński”. Jego wartość wynosi 5,5 mln zł, z czego unijne dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2021 to 4,5 mln zł. Wkład własny gminy Lidzbark Warmiński to natomiast kwota 1 mln zł.

BRAK KOMENTARZY