Zasady dopłat. Są porozumienia w sprawie warunków dofinansowania z funduszu autobusowego

0
1003
We wtortek, 30 lipca 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał porozumienia z wojewodami określające zasady dofinansowania z funduszu rozwoju przewozów autobusowych.

“Rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął realną walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, z którym nie zawsze mogą poradzić sobie samorządy. Dzięki ustawie o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jeszcze w tym roku wspomożemy je kwotą 300 mln zł na przywracanie lokalnych linii autobusowych, a w każdym kolejnym roku będzie to po 800 mln zł” – powiedział minister Adamczyk.

Zawarte porozumienia określają zasady współpracy dysponenta funduszu, którym jest minister infrastruktury, z instytucjami odpowiedzialnymi za przekazywanie dotacji oraz nadzór nad ich prawidłowym wykorzystaniem, którymi są wojewodowie. Zawarcie porozumień wynika z przepisów ustawy powołującej fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, która weszła w życie 18 lipca 2019 r.
W porozumieniach opisano w szczególności sposób i terminy wypłaty dofinansowania, zasady i warunki wykorzystania oraz zwrotu dotacji, a także wytyczne dotyczące treści umowy o dopłatę zawieranej pomiędzy wojewodą a organizatorem publicznego transportu zbiorowego.

Dotacje z funduszu będą przyznawane na podstawie stosownych wniosków wojewodów. Następnie środki te zostaną przekazane organizatorom publicznego transportu zbiorowego w formie dopłat do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej.

Pierwsze połączenia już we wrześniu  

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber poinforomował z kolei, że pierwsze połączenia autobusowe uruchamiane przy wsparciu tzw. funduszu autobusowego powinny ruszyć od pierwszego września tego roku.
“Wojewodowie w tym tygodniu ogłaszają nabory, które będą trwały 12 dni i w tym czasie potencjalni organizatorzy, czyli wójtowie, burmistrzowie, starostowie składają wnioski na konkretne linie, które chcą uruchomić. Rozstrzygnięcie takiego naboru powinno nastąpić w ciągu kolejnych dziesięciu dni, tak aby organizator z końcem sierpnia wiedział, że otrzymuje środki i może takie linie uruchomić od pierwszego września tego roku” – powiedział Weber.
“Wiemy, że niektórzy samorządowcy już w tej chwili są przygotowani, mają opracowaną siatkę połączeń, siatkę linii komunikacyjnych i są gotowi już teraz takie wnioski składać” – dodał.
Wiceminister wyjaśnił, że ustawa o funduszu autobusowym daje możliwość skierowania zapytań ofertowych przez organizatorów przewozów, na przykład przez starostę, czy wójta, do przewoźników i wybór takiego przewoźnika z wolnej ręki, czyli w trybie zapytania ofertowego. Dodał, że do roku 2022 przetargi nie muszą być organizowane.
Z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie funduszu w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych 800 mln zł.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził BGK.

mp/pap

BRAK KOMENTARZY