Szkoły mogą wnioskować o mLegitymacje

0
748

Halinów na Mazowszu to pierwsza gmina w Polsce, w której uczniowie mogą korzystać z legitymacji szkolnej w telefonie komórkowym. Ministerstwo Cyfryzacji zakończyło pilotaż mLegitymacji; od teraz wszystkie zainteresowane szkoły mogą zgłaszać chęć przystąpienia do projektu.

W mLegitymacji zapisane są wszystkie dane, które można znaleźć w papierowym dokumencie czyli m.in.: dane osobowe, numer legitymacji, nazwę i adres szkoły. Aby uruchomić elektroniczny dokument uczniowie muszą posiadać telefon z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 6.0.

“mLegitymacja szkolna, identycznie jak papierowa wersja dokumentu, poświadcza uprawnienia uczniów do ulgowych przejazdów kolejowych, czy autobusowych. Jest także podstawą do otrzymania innych, przysługujących uczniom, zniżek” – wskazuje minister cyfryzacji Marek Zagórski. “Uczniowie mogą z niej korzystać w tych samych sytuacjach, w których obecnie korzystają z tradycyjnych dokumentów. Nie tylko w trakcie kontroli biletów, ale także np. przy zakładaniu karty w bibliotece czy zakupie biletów do kina” – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Resort zapewnia, że mLegitymacja szkolna to bezpieczne, trudne do podrobienia narzędzie, umożliwiające weryfikację informacji, jakie obecnie znajdują się w papierowej legitymacji. Można ją zweryfikować wizualnie – posiada takie zabezpieczenia jak hologram i animowana flaga. Dodatkowo, w przypadku wątpliwości, można wykorzystać ogólnodostępną aplikację mWeryfikator, która sprawdzi nie tylko autentyczność dokumentu, ale także to czy dokument nie został zastrzeżony w szkole (w przypadku np. zagubienia telefonu).

Według Zagórskiego, mLegitymacja nie tylko ułatwi życie uczniom, ale powinno też spodobać się rodzicom. “mLegitymacja powinna rozwiązać odwieczny rodzinny problem – ciężko będzie zostawić ją w domu. Mało który młody człowiek nie pamięta przecież o zabraniu telefonu komórkowego. Co więcej, mLegitymację będzie można zainstalować w telefonie rodzica” – zauważył minister.

mLegitymacje szkolne mogą być wydawane uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych, publicznych i niepublicznych. Może ją otrzymać każdy uczeń, któremu wydano wcześniej tradycyjną wersję dokumentu. W przypadku utraty ważności “tradycyjnej” legitymacji, mobilna wersja dokumentu będzie unieważniana. Szkoła będzie mogła unieważnić dokument także w przypadku utraty mLegitymacji z powodu uszkodzenia, niepoprawnego działania, czy zgubienia urządzenia mobilnego, w którym była przechowywana.

By jednak uczeń mógł “nosić” swoją legitymację w telefonie niezbędne jest podpisanie porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji, a szkołą do której uczęszcza.

Pierwszy taki dokument podpisali w czwartek minister cyfryzacji Marek Zagórski i Lidia Kołakowska, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Halinowie. Dzięki temu uczniowie tamtejszej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego lada moment będą używać elektronicznej wersji legitymacji szkolnej.

W najbliższym czasie przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji podpiszą porozumienia z dyrektorami kolejnych szkół, które wyraziły chęć przystąpienia do projektu. Resort czeka na zgłoszenia kolejnych placówek.

“Zgłoś się do nas wypełniając FORMULARZ” – zachęca ministerstwo. Po dokonaniu formalności upoważnione, wskazane przez szkołę osoby, otrzymają dostęp do dedykowanego portalu umożliwiającego wystawianie i obsługę mLegitymacji.

mLegitymacja jest częścią aplikacji mObywatel, jej wdrożenie poprzedziły wielomiesięczne testy i pilotaże systemu. Rozwiązanie było testowane nie tylko w Halinowie, ale też w szkołach w Siedlcach i Żyrardowie. Formalnie wydawanie mLegitymacji możliwe jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Źródło: Codzienny Newsletter Informacyjny PAP

BRAK KOMENTARZY