Starostom przybędzie obowiązek wydawania kart kwalifikacji kierowcy

0
781
prawo jazdy

Wydawanie i unieważnianie nowego rodzaju dokumentu dla zawodowych kierowców: kart kwalifikacji kierowcy oraz zakładanie “profilu kandydata na kierowcę” – takie nowe zadania dla starostów i prezydentów miast na prawach powiatu przewiduje projektowana nowelizacja ustawy o transporcie drogowym.

Ministerstwo Infrastruktury przewiduje, że łącznie, w ciągu 10 lat od wejścia ustawy w życie, wpływy do JST z opłat za wydanie karty kwalifikacji kierowcy wyniosłyby ponad 36 mln zł.

Projekt ma na celu nowelizację przepisów o transporcie drogowym w zakresie warunków i sposobu szkolenia zawodowych kierowców. Chodzi m.in. o podniesienie efektywności szkoleń, uproszczenie zasad przeprowadzania testu kwalifikacyjnego oraz wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu przewozu drogowego dla niektórych kierowców.

Wprowadzony ma być nowy dokument – karta kwalifikacji kierowcy. Kartę tę będzie wydawał starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu i będzie ona potwierdzać uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego przez takich kierowców, którym nie można wydać prawa jazdy z wpisem kodu 95 ze względu na niespełnienie warunku zamieszkania na terytorium Polski. Projekt zakłada, że karta kwalifikacji kierowcy będzie należeć do pierwszej kategorii dokumentów publicznych.

Obecnie potwierdzenie uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego na stanowisku kierowcy następuje poprzez wpis w prawie jazdy kodu 95, albo poprzez wydanie dla kierowcy z państwa trzeciego świadectwa kierowcy. Po zmianach świadectwo kierowcy byłoby nadal wydawane jako dokument potwierdzający legalne zatrudnienie na terytorium RP.

Ustanowienie karty kwalifikacji kierowcy doprowadzi do tego, że ten sam organ w Polsce (starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu) będzie wydawał dokumenty komunikacyjne dla kierowców, w tym dokumenty potwierdzające uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego (aktualnie prawo jazdy z kodem 95 wydaje starosta lub prezydent miasta na prawach powiatu, a świadectwo kierowcy – Główny Inspektor Transportu Drogowego).

Ponadto – jak argumentuje wnioskodawca projektu czyli Ministerstwo Infrastruktury) – o nabycie karty kwalifikacji kierowcy będzie można ubiegać się w urzędzie, który znajduje się „w pobliżu” wnioskodawcy (Główny Inspektor Transportu Drogowego ma siedzibę w Warszawie). O wydanie karty po zmianach będzie wnioskował sam kierowca (aktualnie pracodawca występuje dla kierowcy o wydanie świadectwa kierowcy jako dokumentu potwierdzającego uprawnienia do wykonywania przewozu drogowego na stanowisku kierowcy).

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

BRAK KOMENTARZY