Podpisano umowę na projekt nowego dworca w Olsztynie

0
229
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, mówił o tym, jak ważna jest to inwestycja

PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca oraz modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca ma kosztować 32 mln zł, a obiekt ma zostać oddany do użytku w 2022 roku. Więcej szczegółów poznaliśmy podczas dzisiejszej konferencji prasowej.

Planowana budowa nowego Dworca Głównego w Olsztynie to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez Polskie Koleje Państwowe SA. Dzięki niej mieszkańcy miasta oraz turyści odwiedzający Warmię i Mazury będą mogli korzystać z nowoczesnego, pozbawionego barier architektonicznych dworca kolejowego. Projektowany budynek będzie w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, podróżujących z małymi dziećmi czy z większymi bagażami. Budowa nowego obiektu pozwoli nie tylko poprawić komfort pasażerów kolei, ale umożliwi także połączenie dworca z dzielnicą Zatorze, ułatwiając pieszym poruszanie się po mieście. Koncepcja ta nie mogłaby zostać zrealizowana w przypadku pozostawienia starego budynku dworca – w dotychczasowej lokalizacji i obecnym kształcie.

PKP S.A i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie nowego dworca, a także na modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Projekt wykona firma TPF sp.z o.o.. Koszt prac projektowych to 7,7 mln zł.

Dzięki planowanej inwestycji pasażerowie zyskają oczekiwany standard obsługi. Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki nowym urządzeniom nagłaśniającym oraz montażowi wyświetlaczy podróżni zyskają wyczerpującą informację o przyjazdach i odjazdach pociągów. Wyższy poziom bezpieczeństwa będzie m.in. po zamontowaniu monitoringu. Poruszanie się po peronach, także o zmroku, ułatwi nowe oświetlenie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadbają również o historyczne aspekty stacji. Odnowione będą zabytkowe wiaty na peronach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

PKP SA planuje, aby na nowym dworcu znalazły się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenia, w którym będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Co ważne, przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie ulegnie zmniejszeniu.

To dobra i od dawna wyczekiwana decyzja. Dworzec Główny w Olsztynie przestanie wreszcie straszyć olsztyniaków oraz gości z Polski czy zagranicy. Cieszę się, że powstanie nowoczesny, pozbawiony barier architektonicznych obiekt, niezmiernie ważny dla infrastruktury kolejowej i miejskiej Olsztyna – mówił Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

Parlamentarzyści również przyczynili się do tego, że powstanie nowy dworzec.- Jest to moment, w którym wierzę, że dworzec w Olsztynie stanie się pięknym miejscem, służącym nie tylko mieszkańcom Olsztyna, ale także turystom. Jest to pierwszy krok, ale bardzo się cieszę, że udało się go wykonać. Dziękuję parlamentarzystom z każdego ugrupowania za to, że wsparli petycję do Minister Kultury. Dzięki temu wszyscy doprowadziliśmy do tego, że ten nowy dworzec w końcu powstanie – powiedziała poseł Iwona Arent.

Jednym z celów inwestycji będzie również zapewnienie dostępu na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Mieszkańcy olsztyńskiego osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się dojście na dworzec. Rozważane są dwa rozwiązania – budowa kładki lub budowa nowego przejścia pod torami zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami i przepisami.

Przy założeniu, że kolejne etapy inwestycji będą przebiegać zgodnie z harmonogramem, oddanie dworca do użytku powinno nastąpić w 2022 roku.

Fotorelacja:

BRAK KOMENTARZY