Noc Muzeów w BWA w Olsztynie – 14 maja, godz. 18-24.

0
1320

BWA Galeria Sztuki w Olsztynie zaprasza na Noc Muzeów 2016, która odbędzie się 14 maja w godz. 18:00 – 24:00 w siedzibie galerii – Piłsudskiego 38, Olsztyn. 

W programie:

Kiermasz wydawnictw BWA Kilkadziesiąt tytułów w bardzo atrakcyjnych cenach – już od 1 zł! Do kupienia m.in. katalogi, albumy, plakaty.

Spotkanie z Krzysztofem Millerem, godz. 18:00 Pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego – „W oku Boga” (2012) Spotkanie z autorem wystawy „Niedecydujący moment”, jednym z ważniejszych polskich fotoreporterów, reporterem wojenny, laureatem prestiżowych nagród. Fotografował wydarzenia w Afganistanie, Czeczenii, Afryce, a także przewrotu w Rumunii, wojny w Gruzji i Bośni czy Aksamitnej Rewolucji w Czechosłowacji. W 2000 r. był jurorem prestiżowego konkursu fotograficznego World Press Photo. W 2013 r. opublikował książkę 13 wojen i jedna. Prawdziwa historia reportera wojennego. Jest stowarzyszony w Związku Polskich Artystów Fotografików. Podczas spotkania odbędzie się projekcja krótkometrażowego filmu dokumentalnego pt. „W oku Boga” (reż. Wojciech Królikowski, Polska, 2012, 22 min).

Spotkanie poprowadzi dr hab. Andrzej Kucner (Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie).

Koncert: Maciek Szymczuk (AABZU), godz. 20:00 (pod kopułą Planetarium) Maciek Szymczuk splata ambient, psychodelię, muzykę etniczną i eksperymentalną elektronikę w atmosferyczną muzykę na pograniczu snu i jawy. Twórczość jest dla niego zawsze podróżą w głąb siebie, poszukiwaniem wewnętrznego światła. W duecie z Zenialem (Łukaszem Szałankiewiczem) tworzą AABZU – różnobarwną muzyczną miksturę, która zabiera słuchacza w wyjątkowo egzotyczną podróż. Najważniejsze płyty: „Dilmun” (2002), „Mik-musik na fortepian, chór i orkiestrę” (2003, Mik-Music), „Echoes” (2005, Simple Logic Rec.), „Looking For Shooting Stars” (2005, Simple Logic Rec.), „Ways” (2011, Zoharum), „Clouds” (2013, Zoharum), „Music for Cassandra” (2015, Zoharum). Najnowsza solowa płyta Maćka Szymczuka to dziesięć utworów składających się na muzyczną opowieść o mitologicznej Kasandrze i śmierci – jako sile wszechogarniającej i nieuniknionej. Rytm kroków Śmierci, która jak na średniowiecznych rycinach kroczy przez świat, wyznacza oś, wokół której Maciek Szymczuk buduje swoje utwory. Mimo mrocznego tematu płytę przepełniają jasne i przestrzenne utwory – nastrojowe ambientowe pejzaże splatają się tu z melodyjnymi kompozycjami. Na „Music for Cassandra” Maciek Szymczuk odwołuje się do klimatu swoich poprzednich wydawnictw – kojącego i głęboko kontemplacyjnego. Medytacyjna, czasami transowa aura towarzyszy nam przez całą czterdziestominutową – wyłącznie instrumentalną – płytę, na której słyszymy brzmienia m.in. instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych. Obecnie nagrywa kolejną płytę, która powinna ukazać się w 2017 roku.

Zwiedzanie aktualnych wystaw: Krzysztof Miller „Niedecydujący moment” (fotografia) Tytuł wystawy nawiązuje do słów Cartier-Bressona, który twierdził, że w fotografii to moment decyduje o postrzeganiu przez obraz historii, która się zadziała przed obiektywem aparatu fotograficznego. „Niedecydujący moment” to wystawa prezentująca fotografie wykonane przez Krzysztofa Millera na przestrzeni 25 lat pracy w „Gazecie Wyborczej”. Ćwierć wieku uczestniczenia w konfliktach zbrojnych, ćwierć wieku bycia świadkiem scen, które większość z nas zna wyłącznie z filmów. Czym są prezentowane na wystawie prace? Ilustracją, dokumentem, a może świadectwem? Czy mają w sobie wymiar moralizatorski? Czy reporter wojenny ma prawo oceniać udokumentowane przez niego sceny życia, które de facto jego życiem nie są? „Niedecydujący moment” stanie się momentem decydującym dla każdego odwiedzającego wystawę. Decydującym o nas i o świecie, w którym oprócz pełnienia biernej roli obserwatora jesteśmy także jego aktywnym uczestnikiem.

Grzegorz Klaman „Fear and trembling / Bojaźń i drżenie” Tytuł wystawy nawiązuje do rozprawy znanego duńskiego filozofa, Sørena Kierkegaarda pt. „Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć” z 1843 roku, w której autor rozprawia o związkach etyki z religią i pyta o zasadność realizowania powinności względem Boga wbrew ogólnie przyjętej moralności. Wystawa prezentuje trzy klęczące pod ścianą, delikatnie poruszające się postacie, symbolizujące największe religie świata: chrześcijaństwo, judaizm oraz islam i została zrealizowana na zamówienie Schmidt Art Center of Florida Atlantic University. Odnosi się do tematów globalnych, tworząc subtelny komentarz na temat walki o władzę i przywództwo pomiędzy trzema największymi religiami monoteistycznymi – temat wciąż aktualny i budzący emocje, zwłaszcza w kontekście ostatnich wydarzeń w Europie.

BRAK KOMENTARZY