Dola ucznia. Raport RPD o sytuacji szkolnej uczniów klas VII

0
723

Dla prawie połowy uczniów klas VII treści prezentowane na lekcji nie są zrozumiałe; po lekcjach uczą się jeszcze trzy godziny dziennie – alarmuje Rzecznik Praw Dziecka.

Na zlecenie RPD zespół naukowców z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie opracował raport „Sytuacja uczniów klasy VII zreformowanej szkoły podstawowej”.

Celem badania było sprawdzenie, w jakim stopniu potrzeby uczniów były respektowane w roku szkolnym 2017/2018. Badaniem objęto 76 szkół ze wszystkich województw, a o opinię zapytano uczniów, rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów placówek.

Najczęściej zgłaszanymi dyrektorom przez uczniów i rodziców problemami są: nadmiar nauki (odpowiednio 80 proc. i 78 proc.), prac domowych (41 proc. i 36 proc.), sprawdzianów (30 proc. i 24 proc.) i kartkówek (29 proc. i 15 proc.), a także problemy związane z przemocą rówieśniczą (17 proc. i 21 proc.). Jak zaznacza RPD, ponad połowa dyrektorów szkół nie odpowiedziała na pytanie o to, jakie widzą przyczyny problemów uczniów klas VII.

Niemal połowa nauczycieli (48 proc.) uważa treści nauczanych przez siebie przedmiotów za zbyt obszerne – zwłaszcza w przypadku języka polskiego (75 proc.), historii (75 proc.), geografii (64 proc.), matematyki (62 proc.) i języka angielskiego (59 proc.). Przyznają także, że nie są w stanie zrealizować całości treści programowych podczas zajęć – średnio na lekcjach realizują 60 proc. materiału, co wymusza na uczniach zdobywanie nowej wiedzy w domu.

Zdecydowana większość rodziców (91 proc.) uważa, że ich dzieci poświęcają na naukę więcej czasu niż w latach ubiegłych, zaś w domu uczą się ok. 3 godzin dziennie w dni powszednie i 3,5 godziny w weekendy. Ponad 60 proc. wskazuje, że nauczyciele zadają dzieciom zbyt dużo prac domowych; 46 proc. stwierdziło, że ich dzieci zrezygnowały w bieżącym roku szkolnym z uczestnictwa w zajęciach rozwijających zainteresowania, podając jako główny powód brak czasu, spowodowany nadmiarem nauki i prac domowych.

Dla prawie połowy uczniów klas VII treści prezentowane na lekcji nie są zrozumiałe (w największym stopniu dotyczy to matematyki – 54 proc., fizyki – 53 proc. oraz chemii – 38 proc.). 45,9 proc. uczniów szkoła kojarzy się ze zmęczeniem, podobnie w przypadku prac domowych, które 70 proc. dzieci wiąże ze zmęczeniem, 67 proc. z przymusem, a 50 proc. z przykrym obowiązkiem. Najwięcej badanych uczniów określiło, że w tygodniu przygotowują się średnio do dwóch-trzech sprawdzianów oraz trzech do pięciu kartkówek.

Źródło: brpd.gov.pl/ Codzienny Newsletter Informacyjny PAP

BRAK KOMENTARZY