Obniżenie podatków, zwłaszcza PIT-u, zubożyło w ostatnich latach budżety polskich samorządów, szczególnie dużych miast. Nowy rząd po konsultacjach z jednostkami samorządu terytorialnego przedstawił w połowie lipca projekt nowej ustawy, zgodnie z którą dochody miast, gmin, powiatów i województw miałyby się opierać na udziale w dochodzie osób mieszkających i pracujących na danym obszarze, a nie w samych podatkach od osób fizycznych i prawnych. W ten sposób zmiany w opodatkowaniu nie będą się przekładać na wysokość wpływów do lokalnych budżetów i ułatwią planowanie inwestycji.
– Finanse samorządów są niestabilne i zdewastowane działaniami w ramach tak zwanego Polskiego Ładu zmieniającymi przede wszystkim system podatkowy, na którym oparta była stabilność finansów samorządowych. Jeśli się ma kruche finanse, to nie można planować realizacji strategii inwestycyjnych. Dzisiaj właściwie wszystkie dochody bieżące przyporządkowane są do wydatków bieżących, a nadwyżek operacyjnych, z których mogłyby być finansowane inwestycje, jednostki mają mało – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, przedstawiciel Unii Metropolii Polskich. – Idziemy więc po kredyty i pożyczki, czyli chcemy korzystać z tego, co nam rynek finansowy oferuje, ale jest granica takiego modelu finansowania, ponieważ rośnie zadłużenie, rosną koszty finansowe związane z obsługą długu i musimy wrócić znowuż do korekty po stronie dochodów, żeby te wydatki bieżące i inwestycyjne realizować. Ta korekta dochodów to uzgodniona z ministrem finansów nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która znajduje akceptację strony samorządowej.
Ministerstwo Finansów 15 lipca 2024 roku przedstawiło propozycje zmian w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego w dialogu z samorządami i organizacjami zrzeszającymi samorządy.
Według założeń nowa ustawa ma wzmocnić i ustabilizować finanse wszystkich bez wyjątku samorządów poprzez zwiększenie ich dochodów własnych. Projekt zakłada zmianę podstawy naliczania dochodów JST z tytułu udziału w podatku PIT i CIT z podatku należnego na dochody podatników, proponuje także zwiększenie bazy naliczania dochodów samorządów z tytułu udziału w podatku PIT i CIT o kwoty dochodów z podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych.
– Zmiana w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego jest konieczna – podkreśla Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich. – Większość samorządów w tym roku ma ujemną nadwyżkę operacyjną netto, czyli ma niezrównoważone budżety w części operacyjnej, ma więcej wydatków bieżących niż dochodów bieżących. Brakująca kwota w gminach w tym roku to jest 5 mld zł, mimo wzrostów, które nastąpiły w PIT i subwencji oświatowej, w związku z tym kondycja jest zła. W tym roku trzeba by zwiększyć subwencję rozwojową, która z definicji miała również rekompensować ubytki, które powstały w międzyczasie, a od przyszłego roku najlepiej, żeby to działało już po nowemu.
MF szacuje, że dochody JST po wprowadzeniu nowej ustawy wzrosną w 2025 roku o 16 mld zł w stosunku do obowiązującego systemu, w którym skalkulowana jest już na 2025 rok subwencja rozwojowa w wysokości 3,5 mld zł. Będą tym samym wyższe o 35,2 mld zł w stosunku do dochodów z roku 2024, a w perspektywie najbliższej dekady wzrosną o ponad 230 mld zł. Resort zapewnia przy tym, że każdy samorząd będzie miał zagwarantowane wyższe dochody niż obecnie.
Nastąpić ma jakościowa zmiana w strukturze dochodów budżetów samorządowych w postaci zasadniczego wzrostu poziomu dochodów własnych – PIT dla JST wzrośnie z 88 mld zł do 173 mld zł, zaś z CIT z 23 mld zł do prawie 30 mld zł. Reforma ma także oznaczać koniec subwencjonowania bogatych samorządów.
Będą one finansowane z dochodów własnych pochodzących ze swojego terenu, zaś subwencja ogólna z budżetu będzie miała charakter uzupełniający. Istotnie zwiększą się także środki na potrzeby rozwojowe JST – z poziomu 3,5 mld zł do poziomu 8,6 md zł, tj. o 245 proc.
– To podejście nam gwarantuje, że jeśli rząd będzie chciał realizować reformy podatkowe, to jest to niezależne od naszych udziałów w dochodach, bo podatek będzie pobierany już po odpisie na rzecz samorządu – komentuje Krzysztof Żuk. – To jest pierwsza ważna zmiana. Druga jest taka, że samorządy będą miały opisane swoje potrzeby inwestycyjne i do tego dopasowaną subwencję, można ją nazwać subwencją rozwojową, którą dodatkowo minister finansów będzie przekazywał samorządom.
ŹRÓDŁO: Newseria