Są chętni do przebudowy dworca w Olsztynie

0
489

Kolejarze otworzyli oferty w przetargu na budowę dworca Olsztyn Główny. Zastąpi on istniejący, budynek z przełomu lat 60. i 70. XX w.

Sprawa olsztyńskiego dworca, który jest połączeniem części kolejowej i autobusowej, ciągnie się od lat. W końcu pod koniec czerwca 2020 r. PKP przedstawiło wizualizacje nowego głównego dworca kolejowego w Olsztynie. Nowoczesna, przykryta ogromnym dachem bryła ma zastąpić otwarty w 1971 r. modernistyczny dworzec autorstwa Zygmunta Kłopockiego. Inwestycja ma być powiązana z budową nowej galerii handlowej w miejscu obecnego dworca PKS, którego właścicielem jest firma Retail Provider. Jej przedstawiciele skrytykowali koncepcję nowego budynku dworca Olsztyn Główny przedstawioną przez PKP. Kolejarze rozpisali przetarg na wykonanie planowanych prac, w którym termin składania ofert był kilkakrotnie przekładany. W końcu PKP S.A. ogłosiło, że otworzyło nadesłane oferty. Złożono ich sześć. To F.B.I. Tasbud z Warszawy proponuje 65,389 mln zł brutto, poznański Torpol – 70,971 mln zł, konsorcjum firm Tym-Bud Zakład Remontowo-Budowlany z Pruszcza Gdańskiego i Ajm z Gdańska – 73,450 mln zł, Budimex z Warszawy – 82,821 mln zł, SKB Warszawa – 88,376 mln zł, Adamietz z miasta Strzelce Opolskie – 89,819 mln zł.
W budżecie określonym na kwotę 78,099 mln zł zmieściły się trzy oferty. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Na realizację zamówienia przeznaczono 518 dni. Budynek otrzyma on charakterystyczną formę żagla. Nowy obiekt będzie składał się z trzech kondygnacji – dwóch nadziemnych i jednej podziemnej. Ta ostatnia będzie połączona z placem przydworcowym oraz z tunelem, prowadzącym na perony oraz na Zatorze.
Równolegle trwa przetarg PLK S.A. na samą przebudowę stacji. Zgodnie z zamierzeniami kolejarzy, wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe ławki i tablice informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwić ma orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane na wyświetlaczach w infokioskach oraz przez nowe nagłośnienie. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszą dostępność do peronów. Ułatwieniem będą windy na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Dodatkowe renowacji zostaną poddane zabytkowe wiaty.

BRAK KOMENTARZY