Ruszył nabór na nowe “schetynówki”

0
2380

Ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dróg samorządowych w ramach „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019″. Zarządcy dróg powiatowych i gminnych mogą składać wnioski do 30 października 2015 r.

– To bardzo ważny moment dla samorządów. Dzięki dofinansowaniu dróg lokalnych poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz zwiększy dostępność transportowa. Spójny system dróg powiatowych i gminnych będzie także sprzyjać wyrównywaniu szans rozwoju regionów – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Na realizację zadań przewidzianych w nowym programie, który jest kontynuacją tzw. „schetynówek samorządy będą mogły otrzymać dotację z budżetu państwa, przeznaczoną na dofinansowanie zadań własnych w zakresie budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych. Kwota dotacji nie będzie mogła przekraczać 3 mln zł.

Zadanie będzie musiało zostać ukończone w roku, w którym dotacja została udzielona. W każdym roku gmina, w tym miasto na prawach powiatu, będą mogły skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania z dofinansowaniem do 50 proc. przy kwocie maksymalnego dofinansowania 3 mln zł. Powiat może skorzystać z dofinansowania dwóch zadań z dofinansowaniem do 50 proc. przy niezmienionej kwocie maksymalnego dofinansowania 3 mln zł na zadanie.

Wnioski będą rozpatrywane przez komisje powoływane przez wojewodów. Na podstawie ostatecznej listy rankingowej zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw transportu, wojewoda zatwierdzi listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na województwo.

Dofinansowanie w ramach programu wyniesie łącznie 4 mld zł w latach 2016-2019 (odpowiednio w kolejnych latach: 800 mln zł, 1 mld zł, 1,1 mld zł i 1,1 mld zł). Corocznie możliwa będzie budowa, przebudowa i remont około 2200 km dróg powiatowych i gminnych.

Kryteria według których oceniane będą wnioski o dofinansowanie w ramach programu:

Kryterium „techniczne” – znaczenie zadania dla realizacji infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zastosowanie właściwych parametrów technicznych;

Kryterium „sieciowe” – znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa – w szczególności pod uwagę będzie brana funkcja danej drogi w układzie komunikacyjnym (np. „ponadlokalność”, zgodność z kryteriami zaliczania dróg do kategorii dróg powiatowych i gminnych);

Kryterium „dostępności komunikacyjnej” – wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej obszarów wiejskich, lokalnych ośrodków gospodarczych, instytucji publicznych oraz istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli, transportu zbiorowego;

Kryterium „finansowe” – współpraca w zakresie dofinansowania realizacji zadania przez jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty;

Kryterium „kontynuacji ciągu” – uwzględnia czy planowane do dofinansowania zadanie stanowi kolejny odcinek w ciągu danej drogi, która została w ciągu ostatnich 3 lat oddana do użytkowania (bez względu na źródło finansowania).

Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2020 jest kontynuacją Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. W ciągu sześciu lat jego realizacji gminy i powiaty zgłosiły ponad 10 tys. wniosków o dofinansowanie projektów drogowych. Do końca 2014 r. jednostki samorządu terytorialnego zrealizowały ogółem ponad 4,9 tys. zadań inwestycyjno-remontowych o całkowitej wartości prawie 9,3 mld zł. Z budżetu państwa na dofinansowanie tych zadań przeznaczono 4,4 mld zł.

mp/Serwis Samorządowy PAP

BRAK KOMENTARZY