PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca oraz modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Budowa nowego dworca ma kosztować 32 mln zł, a obiekt ma zostać oddany do użytku w 2022 roku. Więcej szczegółów poznaliśmy podczas dzisiejszej konferencji prasowej.
Planowana budowa nowego Dworca Głównego w Olsztynie to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez Polskie Koleje Państwowe SA. Dzięki niej mieszkańcy miasta oraz turyści odwiedzający Warmię i Mazury będą mogli korzystać z nowoczesnego, pozbawionego barier architektonicznych dworca kolejowego. Projektowany budynek będzie w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, podróżujących z małymi dziećmi czy z większymi bagażami. Budowa nowego obiektu pozwoli nie tylko poprawić komfort pasażerów kolei, ale umożliwi także połączenie dworca z dzielnicą Zatorze, ułatwiając pieszym poruszanie się po mieście. Koncepcja ta nie mogłaby zostać zrealizowana w przypadku pozostawienia starego budynku dworca – w dotychczasowej lokalizacji i obecnym kształcie.
PKP S.A i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie nowego dworca, a także na modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny. Projekt wykona firma TPF sp.z o.o.. Koszt prac projektowych to 7,7 mln zł.
– Dzięki planowanej inwestycji pasażerowie zyskają oczekiwany standard obsługi. Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki nowym urządzeniom nagłaśniającym oraz montażowi wyświetlaczy podróżni zyskają wyczerpującą informację o przyjazdach i odjazdach pociągów. Wyższy poziom bezpieczeństwa będzie m.in. po zamontowaniu monitoringu. Poruszanie się po peronach, także o zmroku, ułatwi nowe oświetlenie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadbają również o historyczne aspekty stacji. Odnowione będą zabytkowe wiaty na peronach – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
PKP SA planuje, aby na nowym dworcu znalazły się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenia, w którym będą mogły funkcjonować punkty handlowo-usługowe. Co ważne, przestrzeń przewidziana do obsługi pasażerów nie ulegnie zmniejszeniu.
– To dobra i od dawna wyczekiwana decyzja. Dworzec Główny w Olsztynie przestanie wreszcie straszyć olsztyniaków oraz gości z Polski czy zagranicy. Cieszę się, że powstanie nowoczesny, pozbawiony barier architektonicznych obiekt, niezmiernie ważny dla infrastruktury kolejowej i miejskiej Olsztyna – mówił Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.
Parlamentarzyści również przyczynili się do tego, że powstanie nowy dworzec.- Jest to moment, w którym wierzę, że dworzec w Olsztynie stanie się pięknym miejscem, służącym nie tylko mieszkańcom Olsztyna, ale także turystom. Jest to pierwszy krok, ale bardzo się cieszę, że udało się go wykonać. Dziękuję parlamentarzystom z każdego ugrupowania za to, że wsparli petycję do Minister Kultury. Dzięki temu wszyscy doprowadziliśmy do tego, że ten nowy dworzec w końcu powstanie – powiedziała poseł Iwona Arent.
Jednym z celów inwestycji będzie również zapewnienie dostępu na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Mieszkańcy olsztyńskiego osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się dojście na dworzec. Rozważane są dwa rozwiązania – budowa kładki lub budowa nowego przejścia pod torami zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami i przepisami.
Przy założeniu, że kolejne etapy inwestycji będą przebiegać zgodnie z harmonogramem, oddanie dworca do użytku powinno nastąpić w 2022 roku.
Fotorelacja: