Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

0
480

Oficjalna inauguracja działalności Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zbudowanego jako pierwszy etap nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, odbędzie się 17 września 2022 roku.

Docelowe parametry, zgodnie z harmonogramem prac, uzyskane zostaną w przyszłym roku, po zakończeniu pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym i Rzece Elbląg.

Z uwagi na charakter uroczystości towarzyszących otwarciu nowej przeprawy, ogólnodostępne śluzowanie jednostek w Porcie Nowy Świat możliwe będzie od 18 września 2022 roku.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Inwestycja w całości finansowana jest z budżetu państwa, inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury. Wartość całego programu budowy drogi wodnej łączonej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to 1,9 mld zł. Wykonawcą pierwszej części jest konsorcjum firm NDI/Besix, drugiej firma Budimex S.A, natomiast trzeciej konsorcjum NDI SA (lider), NDI Sopot SA (partner), Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (partner).

BRAK KOMENTARZY