Oporna segregacja. Badanie: nadal co trzeci Polak nie segreguje śmieci

0
679

Mimo wprowadzania kolejnych regulacji dotyczących segregowania odpadów, ich sortowanie deklaruje tylko 66 proc. Polaków – wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

Z badań wynika, że tylko 66 proc. Polaków deklaruje segregację odpadów, przy czym sens w tym działaniu widzi zaledwie 58 proc. badanych. Jednocześnie jedynie 15 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci (do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku i tłusty papierek po maśle). W badaniu pytano także o konieczność mycia opakowań metali i tworzyw sztucznych przed wyrzuceniem – łącznie aż 75 proc. osób nie wiedziało, że nie należy płukać tego typu odpadów.

Zdaniem ekspertów wyniki świadczą o konieczności podjęcia kolejnych inicjatyw i akcji uświadamiających w zakresie gospodarki odpadami. 

Potrzebne są aktywności zwiększające ekologiczną świadomość Polaków. To ogromna przestrzeń dla kampanii edukacyjnych i partnerstw firm odpowiedzialnych środowiskowo upowszechniających m.in. wzorce odpowiedzialnej konsumpcji w społeczeństwie. Aktywności niezwykle potrzebne, skoro zaledwie 1/3 polskich konsumentów wierzy, że ich działania mogą przyczynić się do zahamowania negatywnego wpływu na środowisko. Tego zdania są głównie kobiety i osoby z wyższym wykształceniem” – oceniła Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.


Według Jakuba Tyczkowskiego, prezesa Rekpol wiedza Polaków dotycząca segregacji odpadów jest zbyt ogólna i powierzchowna. „Pojemniki do segregacji często oznakowane są tylko nazwą surowca głównego, który należy tam wrzucać. Np. na żółtym pojemniku jest często napis plastik podczas kiedy wrzucamy tam nie tylko plastik, ale i metale, aluminium i opakowania wielomateriałowe. Dobrym przykładem jest również szkło. Dla przeciętnej osoby szkłem jest szklanka, szyba, lustro, butelka i kubek, bo szkło to szkło. Mało kto z nas wie, że do szkła wrzucamy tylko słoik i butelkę. Problemem jest również mnogość różnorodnych często wielomateriałowych opakowań, z którymi konsument nie wie co robić – wskazał mówi Jakub Tyczkowski, Prezes Zarządu Rekopol.

Jego zdaniem do poprawy tego stanu rzeczy mogłyby się przyczynić wyraźne informacje na pojemnikach – co dokładnie można do nich segregować a czego nie oraz oznakowanie opakowań – do którego pojemnika można je wrzucić.

Zwiększanie świadomości ekologicznej oznacza między innymi ukazywanie tego, w jakim zakresie człowiek oddziałuje na otoczenie. Jego wskaźnikiem jest na przykład ślad węglowy, oznaczający sumę gazów cieplarnianych związanych z m.in. cyklem życia produktu (od powstania po utylizację). Tymczasem z badania wynika, że aż 76 proc. Polaków nigdy nie słyszało o śladzie węglowym jakiegokolwiek produktu.

Źródło: Serwis PAP

BRAK KOMENTARZY