Omijają urząd. Już blisko 6 tys. dzieci zarejestrowano przez internet

0
713

Zamiast iść do urzędu coraz więcej rodziców rejestruje urodzenie dziecka przez internet. Odkąd istnieje taka możliwość czyli od 1 czerwca, elektronicznie zarejestrowano blisko 6 tys. dzieci.

“Rejestracja narodzin dziecka online to proste, szybkie, bezpieczne i w pełni bezpłatne narzędzie, ale przede wszystkim oszczędność czasu rodziców, którzy w tym ważnym momencie życia mogą – zamiast wizyty w urzędzie – spędzić go z nowym członkiem rodziny” – przekonywał podczas konferencji prasowej minister cyfryzacji Marek Zagórski.

O popularyzowanie tej usługi ministrowie cyfryzacji i zdrowia zwrócili się do dyrektorów i pracowników szpitali. W skierowanym do nich liście apelują, by pracownicy szpitali – lekarze, pielęgniarki i położne – którzy na co dzień spotykają się z rodzicami noworodków informowali ich “o nowej, ułatwionej procedurze rejestracji” dzieci.

“Chcemy upowszechnić tę usługę na pierwszej linii frontu – w szpitalach. Tam, gdzie rodzice dostają pierwszy podstawowy pakiet informacji, co zrobić po narodzinach dziecka” – tłumaczy minister Zagórski. “Ja cztery razy już rejestrowałem dzieci w różnych urzędach i zawsze się zastanawiałem dlaczego mam gdzieś jeździć i szukać tego urzędu, dlaczego tego nie można zrobić tego online, skoro w szpitalu wszystkie dane już zostawiliśmy? Otóż już można” – dodał minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od momentu wystawienia karty urodzenia. Cały proces zawiera się w kilku krokach. Co ważne, rodzic, który będzie rejestrował narodziny, musi mieć aktualny Profil Zaufany (można go np. założyć online za pośrednictwem bankowości elektronicznej). Z Profilu Zaufanego korzystają już ponad 2 miliony Polaków. “Tych, którzy nadal go nie mają, zachęcamy by go założyli. To także dziecinnie proste” – zapewnił Marek Zagórski.

Kiedy już mamy Profil Zaufany należy wejść na stronę obywatel.gov.pl i tam wybrać usługę rejestracji. Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jest się matką lub ojcem dziecka, a następnie o zweryfikowanie danych.

Gdy już to zrobimy do rejestracji potrzebna będzie m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię wybrane dla potomka. Potrzebny będzie także numer aktu małżeństwa lub (jeśli nie jesteśmy w związku małżeńskim) urodzenia. Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcemy zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru są: skrzynka na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłka tradycyjna pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Minister Zagórski przypomina też, że rejestracja online to niejedyna e-usługa w administracji. Przez internet, nie wychodząc z domu rodzice mogą też zawnioskować o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) dla swoich dzieci, złożyć wnioski w programach 500+ i „Dobry start”, a w ramach usługi “Bezpieczny autobus”, sprawdzić czy ich dzieci bezpiecznie dojadą na wakacje.

Wkrótce (planowane wejście w życie to 1 grudnia 2018 r.) planowane jest też jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja): Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL.

Ponadto szybsze ma być poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL. Organy korzystające z dostępu do bazy PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie tej usługi to 1 maja 2019 r.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP

BRAK KOMENTARZY