Obwodnica Olsztyna i Dywit coraz bliżej realizacji

0
245

Współpraca władz Olsztyna z sąsiednimi gminami zaowocowała wypracowaniem wspólnego stanowiska w sprawie przebiegu północnej obwodnicy miasta. Po licznych konsultacjach i analizach wybrano najkorzystniejszy wariant trasy – tzw. wariant żółty, który przebiega najbliżej miasta.

Na poprzednim etapie prac projektowych (Studium korytarzowe) przeanalizowano dwa korytarze przebiegu obwodnicy po zachodniej oraz wschodniej stronie Olsztyna. Decyzją ZOPI, którego posiedzenie odbyło się w lutym 2023 r., do dalszych prac projektowych w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wybrano trzy warianty w korytarzu zachodnim (W1, W2 oraz W4). ZOPI, na podstawie przeprowadzonych w ramach STEŚ analiz wielokryterialnych wybrał najkorzystniejszy wariant obwodnicy, który zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) jako wariant rekomendowany. Wniosek o DŚU złożymy do Wójta Gminy Jonkowo w Olsztynie po uzupełnieniu dokumentacji o ustalenia z dzisiejszego posiedzenia ZOPI.

Ostatecznie jako rekomendowany wskazano wariant O2 w korytarzu zachodnim. Ma on długość 15 km. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu m. Kudypy.

Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16.

Droga krajowa nr 51 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim, który komunikuje takie miejscowości jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek. W rejonie węzła Kudypy na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 16 przewidzieliśmy rezerwę terenu pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD). OUD stanowi zaplecze techniczne i osobowe dla kompleksowej obsługi technicznej oraz utrzymania obwodnicy.

W II połowie 2025 r. planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji przystąpimy do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. Będzie to podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. W IV kwartale 2027 r. planujemy przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj. Roboty budowlane planowane są na lata 2029-2031 – informuje Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału GDDKiA. 

BRAK KOMENTARZY