Kupujący w sieci są coraz bardziej wymagający

0
215

Przedświąteczną gorączkę od kilkunastu dni widać nie tylko w tradycyjnych sklepach, ale również online. E-konsumenci doceniają wygodę i atrakcyjne ceny, ale także coraz uważniej przyglądają się kwestii ekologii.

83 proc. konsumentów w Polsce ma wysokie lub bardzo wysokie wymagania wobec e-commerce – pokazuje ubiegłoroczne badanie „Co (u)gryzie e-commerce?” Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej. Oprócz ceny i szybkości dostawy te oczekiwania coraz częściej dotyczą też ekologii.

Zielono w sieci

– E-commerce musi być zielony, musi być bardziej prokonsumencki i ekologiczny. Wymuszają to dwa główne czynniki. Pierwszym są zmiany prawne, które inicjuje Unia Europejska, przede wszystkim słynny pakiet Fit for 55, ale również przyjęta na poziomie międzynarodowym Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju. Drugim czynnikiem są sami konsumenci, którzy są coraz bardziej świadomi tego, że kupowane i dostarczane im produkty powinny być proekologiczne. Tak naprawdę to konsument wymusza dziś zmiany na całym sektorze e-commerce – mówi agencji Newseria Biznes Aleksandra Musielak, dyrektorka Departamentu Rynku Cyfrowego w Konfederacji Lewiatan.

Boom w czasie koronawirusa

W czasie COVID-19 internetowy handel zanotował boom – na tym rynku działa dziś ponad 150 tys. firm oferujących dostęp do towarów i usług poprzez swoje e-sklepy i platformy typu marketplace. Według danych Gemiusa, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska („E-commerce w Polsce 2022”) zakupy w sieci robi 77 proc. Polaków (przy czym 60 proc. regularnie) w porównaniu z 62 proc. w 2019 roku. Jak szacuje firma doradcza PwC, wartość polskiego e-commerce wynosi ok. 109 mld zł, a do 2027 roku wzrośnie do 187 mld zł. Jego udział w sprzedaży detalicznej sięgnie 17 proc.

 Polska jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków, jeśli chodzi o branżę e-commerce. Wraz ze wzrostem sprzedaży w tym kanale rozwija się również branża opakowaniowa, która oferuje proekologiczne rozwiązania, także dla firm działających w sektorze sprzedaży online – mówi Agnieszka Talecka, odpowiedzialna za dział innowacji oraz sprzedaż i marketing w DS Smith.

Z ubiegłorocznego raportu „Green Generation”, opracowanego przez Mobile Institute, wynika, że w kwestii świadomości zagrożeń ekologicznych w czasie pandemii nastąpiła wyraźna zmiana – o ile jeszcze w 2020 roku tylko 47 proc. Polaków zgadzało się z tym, że klimat się ociepla, o tyle w ubiegłym roku ten odsetek wzrósł już do 68 proc., czyli aż o 21 pp. W tym samym czasie (o 15 pp., do 62 proc.) wzrósł też odsetek Polaków, którzy martwią się o przyszłość następnych pokoleń w kontekście ekologii i zmian środowiska. Te proekologiczne postawy przekładają się również na zakupy polskich konsumentów, także w internecie. Raport „E-commerce w Polsce 2022” wskazuje, że niemal dla połowy respondentów wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest ważny lub bardzo ważny, przy czym więcej takich odpowiedzi padło ze strony kobiet.

Wymagający konsumenci

– Z badań przeprowadzonych przez Konfederację Lewiatan wynika, że 35 proc. konsumentów widzi potrzebę tego, aby sektor e-commerce wdrażał zielone rozwiązania – mówi Aleksandra Musielak. – Oprócz ceny czy szybkości dostawy te proekologiczne rozwiązania stają się dziś pewnym wyróżnikiem firm działających w tej branży. Dlatego firmy skupiają się m.in. na tym, żeby zapewnić ekologiczne opakowania, a badania pokazują, że konsumenci rzeczywiście tego wymagają. Ponad 60 proc. oczekuje, żeby te opakowania były ekologiczne, biodegradowalne i żeby nie były przeładowane.

ŹRÓDŁO: Newseria

BRAK KOMENTARZY