Katarzyna Brochocka w finale konkursu na operę “Człowiek z manufaktury”.Kompozytorka dziękuje wszystkim za oddane głosy

0
3400
Katarzyna Brochocka podczas obchodów 70–lecia Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Jej utwór Constellatio Allenstenium (z łac. Gwiazdozbiór Olsztyn) został napisany specjalnie na tę okoliczność.

Katarzyna Brochocka otrzymała 42,8 tys. głosów publiczności, z 53 tys. wszystkich oddanych w konkursie na napisanie opery “Człowiek z manufaktury” ogłoszonym przez Teatr Wielki i Centrum Manufaktura w Łodzi. Kompozytorka m.in. za naszym pośrednictwem składa wszystkim, którzy oddali na nią głosy w konkursie,  serdeczne podziękowania.

2 lutego w czwartek jury zgodnie z regulaminem konkursu na operę, prawo do wyboru drugiego finalisty ma jury, w którym zasiadają: kompozytor prof. Krzysztof Penderecki, śpiewaczka operowa prof. Urszula Kryger, menedżer kultury Elżbieta Penderecka, kompozytorka Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrygent dr Wojciech Rodek oraz dyrygent i chórmistrz dr hab. Maciej Tworek.

Teraz w ostatniej części konkursu zadanie,które będzie postawione przed kompozytorami to skomponowanie pierwszego aktu opery. Zostanie on  zaprezentowany na inaugurację sezonu artystycznego  we wrześniu tego roku- ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej oraz Wojciecha Pszoniaka. Jury wybierze wtedy zdobywcę Grand Prix, który otrzyma nagrodę w wysokości 30 tys. zł.

Zwycięzca tego etapu konkursu zostanie  zobowiązany do skomponowania całej dwuaktowej opery do końca listopada, za co otrzyma dodatkowe 15 tys. zł. Jej prapremiera zaplanowana jest na 28 listopada 2018 r. Ta data to dzień 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego,legendarnego łódzkiego fabrykanta, który jest bohaterem libretta napisanego przez Małgorzatę Sikorską-Miszczuk. Powstanie też wersja plenerowa opery, która zostanie wystawiona w maju na rynku Manufaktury.

Przypomnijmy,że Katarzyna Brochocka edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Marzeny Mierzejewskiej w Szkole Muzycznej w Lidzbarku Warmińskim, Następnie kontynuowała ją w Liceum Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (w klasie fortepianu Mariusza Trzebniaka). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz podyplomowe studia mistrzowskie w Wanda L. Bass School of Music na Uniwersytecie w Oklahoma City (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Była stypendystką programu „Sokrates-Erasmus” w klasie kompozycji Doiny Rotaru na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie.

W  swoim dorobku posiada utwory symfoniczne, kameralne i solowe. Ważnym nurtem jej twórczych zainteresowań jest także muzyka wokalna i sceniczna. Jest autorką wielu oper, w tym „Happy Garden of Life”, kompozycji wyróżnionej podczas konkursu Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008), oraz nagrodzonej przez dyrektora artystycznego festiwalu Opera Vista (Houston, 2010). Kolejna opera Katarzyny Brochockiej „The Young Wife” (Młoda mężatka) została wyróżniona na konkursie Flourish Opera Competition (Londyn, 2012) oraz zdobyła nagrodę publiczności w kategorii najlepszego musicalu i opery na Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013). Kompozytorka zdobyła również Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB/David Walter Composition Competition (USA, 2008) za cykl pieśni do słów Jamesa Joyce’a, była też finalistką konkursu Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz I.C.A. Composition Competition (2010). Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010). Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, oraz przez orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Warmińsko-Mazurskiej czy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum) i za granicą (m.in. w OperaUpClose, Londyn; Microscopic Opera, Pittsburgh; Opera Vista, Houston; Opera in the Ozarks, Arkansas), także podczas licznych festiwali, takich jak: Audio Stage 2013 (Warszawa); 2013 Artscape Festival (Baltimore); 2013 Capital Fringe Festival (Waszyngton); 2009 Society of Composers, Inc. Conference (Oklahoma); International Society of Bassist Conventions (Kolorado, 2015; Pensylwania, 2009; Oklahoma, 2007); 2006 Musik Unsere Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych, realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce. W roku 2015 nakładem wydawnictwa CD Accord ukazała się jej debiutancka płyta “Brochocka, Weinberg: Double Bass Works”. W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (…), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (…), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelną, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie.

Źródło:(pap), Leksykon Kultury Warmii i Mazur, Teatr Wielki w Łodzi

BRAK KOMENTARZY