Jak będzie dzielona subwencja oświatowa w 2022 r. Jest projekt rozporządzenia MEiN

0
421

6118 zł to wstępna kwota subwencji oświatowej, którą otrzymają samorządy w przeliczeniu na jednego ucznia – wynika z projektu rozporządzenia w sprawie sposobu podziału subwencji oświatowej dla JST w 2022 r. 

W RCL opublikowano projekt rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022.
Regulacja uzależnia wysokość subwencji oświatowej dla danej gminy od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, określonych typów i rodzajów szkół oraz wskaźnika korygującego, uwzględniającego stopnie awansu zawodowego nauczycieli.

Jak zaznaczono w uzasadnieniu projektu „zastosowanie tego wskaźnika umożliwi przekazanie relatywnie wyższych kwot subwencji oświatowej do tych samorządów, w których udział etatów nauczycieli o najwyższych stopniach awansu zawodowego w relacji do ogólnej liczby etatów nauczycieli jest wyższy niż średnio w skali kraju”. Ponadto jednym z czynników uwzględnianych przy ustalaniu sposobu podziału subwencji oświatowej ma być sytuacja finansowa JST.

Zgodnie z zaproponowanym wstępnym algorytmem podziału subwencji oświatowej w roku 2022 finansowy standard A ma wynieść ok. 6.118 zł. Oznacza to, że w stosunku do roku 2021, kiedy to wskaźnik ten wynosił 6069 zł, wzrośnie on o ok. 0,8%, tj. o ok. 49 zł.

Zmiana sposobu naliczania wagi wiejskiej

Łącznie w projektowanym rozporządzeniu zaproponowano kilkanaście zmian. Jedną z najważniejszych jest modyfikacja sposobu naliczania wagi wiejskiej (P1, P2) w ten sposób, że powiązano dotychczasową wagę z tzw. wskaźnikiem zamożności JST.

Zgodnie z projektem, w samorządach, dla których wskaźnik zamożności jest mniejszy lub równy 1,4 lub które otrzymują część wyrównawczą subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,4. Rozwiązanie to ma zapobiec sytuacji, w której uwzględnienie w liczeniu wskaźnika zamożności kwoty części wyrównawczej subwencji ogólnej spowoduje, że dany samorząd osiągnie wskaźnik zamożności powyżej 1,4 i w konsekwencji zostałyby mu naliczone niższe środki w zakresie tzw. wagi wiejskiej.

W zakresie JST, dla których wskaźnik zamożności jest większy niż 1,4 i które nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej, proponuje się, aby wartość wagi wynosiła 0,2. Zmiana ta ma na celu zmniejszenie środków naliczanych z tytułu położenia szkoły na terenach wiejskich lub miastach do 5 tys. mieszkańców dla tych samorządów, których dochody są znacznie powyżej średniej krajowej i nie otrzymują części wyrównawczej subwencji ogólnej. Zmniejszenie środków będzie dotyczyło głównie samorządów położonych na przedmieściach dużych aglomeracji miejskich.

Jednocześnie przy liczeniu wskaźników zamożności w zakresie wagi P1 i P2 uwzględnione zostaną dane dotyczące roku 2022, podobnie jak w przypadku wagi P3.

Pozostałe zmiany

W projektowanym rozporządzeniu wprowadzono też wskaźniki: zwiększające i zmniejszające w zakresie uczniów liceum, technikum i szkoły podstawowej. Zmiana ma związek m. in. ze zwiększoną liczbą absolwentów klas VIII szkoły podstawowej (dzieci, które wcześniej rozpoczęły edukację w szkole podstawowej w związku z tzw. „reformą 6-latka”, oraz którzy od września 2022 r. rozpoczną naukę w szkołach ponadpodstawowych).

Ponadto zaproponowano podniesienie wagi dotyczącej uwzględnienia zamożności i wielkości szkoły z poziomu 0,15 na 0,25.

Nowe rozporządzenie zmienia też finansowanie szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w taki sposób, że zwiększone zostaną środki naliczane na podstawie zdanego przez ucznia lub słuchacza egzaminu zewnętrznego a zmniejszone zostały środki naliczane za uczestnictwo w zajęciach.

Zaproponowano także zmianę sposobu uwzględniania liczby etatów nauczycieli do wskaźnika Di, w taki sposób, że do etatów subwencyjnych (nauczyciel dyplomowany) mają zostać wliczone osoby niebędące nauczycielami zatrudnione na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).

Pozostałe zmiany dotyczą m.in. podniesienia wskaźnika wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi Wr z 0,20 na 0,25 oraz
zwiększenia wartości wagi naliczanej na uczniów w oddziałach przygotowawczych z 0,3 na 0,4, a także zwiększenia wartości wagi naliczanej na wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych z wartości 6,5 na 7,8.

Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r.

mp/pap

BRAK KOMENTARZY