Festiwal Wydźwięki

0
1698

Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Sztuki Dźwiękowej „Wydźwięki/Resonances”, który jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko- Mazurskiego na lata 2014-2020 oraz współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Tegoroczną inspiracją festiwalu jest pogłos. Zjawisko stopniowego „znikania” dźwięku, które w ludzkim uchu brzmi jako „przedłużenie” dźwięku. Pogłos wyraźnie słychać w mieście. Żyjemy wśród budynków, pracujemy w budynkach, mijamy je. Wewnątrz, pomiędzy, powstaje dźwięk, który jest kombinacją rezonansu, użytych do budowy materiałów oraz proporcji. Ludzki głos, dźwięki pracy, kroków. To determinuje fakt, co i jak słyszymy. Pogłos bowiem może być rozumiany również jako podźwięk, pogwar, pomruk, szelest, cień, szum, rezonans, podźwięk,  oddźwięk, odgłos czy odpowiedź.

Tegoroczni artyści:

Aleksandra Klimczak. O sobie mówi „śpiewaczka [nie]operowa”. Eksperymentuje z głosem i elektroniką, jej domeną są prawykonania współczesnych kompozycji oraz dążenie do przełamywania granic gatunkowych w muzyce i innych dziedzinach sztuki. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie, w klasie znakomitej, wszechstronnej śpiewaczki – Anny Radziejewskiej. Nieustannie poszukuje niestandardowej drogi egzystencji śpiewaczki operowej.

Piołun, a właściwie Maciej Połynko, artysta audiowizualny, pracuje ze światłem, dźwiękiem i video, zajmuje się muzyką elektroniczną, improwizowaną, field recordingiem, realizuje oprawy wizualne i dźwiękowe na potrzeby spektakli teatralnych. Realizuje solowy projekt muzyczny oparty na dźwiękach syntetyzowanych za pomocą autorskich instrumentów.

Sehno. Eksperyment dotyczący komunikacji z uzyciem różnych idiomów muzycznych, w praktyce zależność między wypowiedziami autorstwa dwóch różnych osób posługujących się dwoma odmiennymi językami. Konwersacja charakteryzująca się zbiegami okoliczności, konfliktami, konsonansami, której skutkami objawiają się powstawaniem nowych znaczeń osadzonych w kontekście współczesności. Rozmowa ta odbywa się pomiędzy:

Shingo Inao, artystą tworzącym swoje wypowiedzi za pomocą dźwięków instrumentów klawiszowych, tonów, których źródłem są urządzenia elektroniczne, oraz modulacji sprężonych z sensorem ruchu, a

Masayą Hijikatą, który wypowiada się, korzystając z analogowych i akustycznych dźwięków instrumentów perkusyjnych.

Visions of Lizard, to nowy pseudonim artysty dźwiękowego Carlosa Floresa. Projekt rozgrywa się potężnym wirem nasyconej abstrakcji i industrialnego rytmu, który przejawia się w subtelnych odcieniach i tonach, opustoszałych i dekadenckich krajobrazach; przyszłość dystopijna jest dziś teraźniejszością.

Adrianna Ronżewska-Kotyńska, absolwentka Wydziału Architektury na Politechnice Poznańskiej oraz Wydziału Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od 2007 zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem. Autorka ebląskich murali, m. in. Audiomuralu oraz historycznego wykresu na pętli tramwajowej przy ul. Ogólnej. Artystka lokalnie zaangażowana – pomysłodawczyni i współorganizatorka ziElbląga (cyklicznych spotkań dotyczących miejskich przestrzeni publicznych) oraz projektu Szkicologia (otwartych plenerów  i warsztatów okołorysunkowych). Poporowadzi wartszty „Posłuchaj miasta- dźwiękowe murale”.

Acoustic Additive Synthesizer (Akustyczny Syntezator Addytywny, AAS) to niewielkie organy piszczałkowe, w których głośność i wysokość dźwięku kontrolowana jest przez komputer. Każda z siedmiu piszczałek posiada poruszany silnikiem suwak, płynnie zmieniający wysokość dźwięku w zakresie oktawy; podłączona jest również do wiatrownicy, której zawory także poruszane są silnikami, umożliwiając płynną zmianę głośności. Ponieważ dźwięk piszczałki organowej zbliżony jest do czystej sinusoidy, wykorzystanie siedmiu w pełni kontrolowalnych piszczałek, wraz z ze stworzonym do tego celu oprogramowaniem, umożliwia resyntezę głosu ludzkiego lub tworzenie złożonych brzmień z wykorzystaniem założeń syntezy addytywnej. Twórcą tego instrumentu jest Krzysztof Cybulski, muzyk i artysta dźwiękowy, współzałożyciel grupy artystycznej”panGenerator”. Otrzymał wyróżnienie (honorary mention) Prix Ars Electronica w roku 2017 w kategorii “digital musics & sound art”. Dwukrotny półfinalista oraz finalista konkursu Margaret Guthman Muscal Instruments Competition na Georgia Institute of Technology w USA (2014, 2015 i 2016). Prezentował swoje prace na wydarzeniach takich, jak International Conference of New Interfaces for Musical Expression (Dania, 2017), Athens Digital Art Festival (Grecja, 2018), Ars Electronica (Austria, 2017), Warszawska Jesień (2016), Biennale Wro (2015), Ad Libitum (2015), Instalakcje (2015).

Rozkład jazdy:

FESTIWAL WYDŹWIĘKI/RESONANCES 2018

12.10. godz. 18.00

Otwarcie festwialu- Maciej Dymiter

– instalacja Acoustic Additive Synthesizer

Spotkanie z autorem pracy Krzysztofem Cybulskim

– koncert VISION OF LIZARD( Carlos Flores, Mexico City/Haga)

-Aleksandra Klimczak- sopran

[vox.loci] – koncert na głos i przestrzeń

13.10.

godz. 11.00

-Posłuchaj miasta-dźwiękowe murale; warsztaty Adrianna Różnewska-Kotyńska

godz. 18.00

– koncert PIOŁUN premiera płyty Piołun- Jet lag/Maciej Połynko – Daytime

– koncert SEHNO(Shingo Inao(fortepian, elektronika), Masaya Hijikata(perkusja))

Koncepcja programu festiwalu: Marcin Dymiter

Kurator: Maciej Olewniczak

BRAK KOMENTARZY