W Ostródzie trwa VI edycja Festiwalu Promocji Gospodarczej Warmii i Mazur, w którym uczestniczą przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za promocję gospodarczą w regionie. Podczas wydarzenia poznaliśmy laureatów konkursu „Warmia i Mazury”.
Ideą wydarzenia jest budowa platformy wymiany doświadczeń między specjalistami zajmującymi się promocją gospodarczą regionu a przedstawicielami otoczenia biznesu. Jego celem jest również edukacja, inspirowanie oraz propagowanie rozwiązań związanych ze skutecznym pozyskiwaniem inwestycji, zrozumieniem potrzeb przedsiębiorców oraz budowaniem dobrego klimatu inwestycyjnego.
– Jako samorządowcy mamy zadania z różnych dziedzin, wśród nich jest dbanie o promocję gospodarczą – mówi Sylwia Jaskulska z zarządu województwa warmińsko-mazurskiego. – Na pewno ważne są kwestie związane z przygotowaniem terenów inwestycyjnych. W naszym regionie zostało już wiele zrobione, ale wszyscy mamy jeszcze dużo do zrobienia. Dobrze zatem, że podczas takich spotkań możemy podzielić swoimi doświadczeniami. To z pewnością zaowocuje w niedalekiej przyszłości w codziennej pracy.
Swoimi uwagami podczas prelekcji podzielili się doświadczeni eksperci i prelegenci z dziedziny promocji miejsc czy obsługi i pozyskiwania inwestorów.
– Słyszymy, że najważniejsze to przyciąganie inwestorów – mówi Bartosz Baca, założyciel i Partner BBSG, ekspert Komisji Europejskiej ds. rynku lotniczego. – Jednak pamiętajmy, żeby skupić się na tych inwestorach, którzy przynoszą wpływy. Oczywiście ważne są wpływy podatkowe i kwestie związane z zatrudnieniem. Często zapominamy przy tym o sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. A to właśnie im trzeba pomagać, by ciągle szli do przodu.
Podczas jednego z paneli dyskusyjnych poznaliśmy historie osób, które po wielu latach nieobecności wracają w rodzinne strony.
– Wyjechałam do Irlandii i przywiozłam tutaj swoją pracę – mówi Agnieszka Kołaczek z Aviation Services Ireland (firma zajmuje się usługami wsparcia rozliczeniowego dla przemysłu lotniczego i współpracuje z największymi i najbardziej dochodowymi liniami na świecie). – Czemu wyjechałam? Na pewno względy ekonomiczne, ale przede wszystkim była to chęć zdobycia doświadczenia czy chęć nauki praktycznego języka angielskiego, choć ukończyłam filologię angielską. Pracowałam tam trzy lata i postanowiłam wrócić w rodzinne strony. Chciałam jednak pracować dla tej firmy i narodził się pomysł, żeby robić to w Polsce. Mój szef był otwarty na wszelkie propozycje i ostatecznie otworzyliśmy oddział w Olsztynie. Obecnie zatrudnionych jest tutaj dziewięciu pracowników. Padały różne propozycje miejsc, ale ostatecznie udało mi się wrócić na Warmię i Mazury.
Uczestnicy zapoznali się też z planami poszczególnych samorządów i inwestorów z Warmii i Mazur.
W pierwszym dniu poznaliśmy także laureatów konkursu „PRO Warmia i Mazury” na najlepsze projekty promocji gospodarczej. Uczestnikami przedsięwzięcia były gminy z terenu województwa warmińsko-mazurskiego oraz instytucje otoczenia biznesu i naukowe, działające w województwie warmińsko-mazurskim.
Przedsięwzięcie obejmowało dwie kategorie: promocja ogólna (działania promocyjne na rzecz wzrostu atrakcyjności turystycznej regionu, sportowe wydarzenia, aktywny wypoczynek czy inicjatywy kulturalne, realizowane przez społeczeństwo lokalne) i promocja gospodarcza (działania promocyjne na rzecz wzrostu atrakcyjności gospodarczej gminy/miasta, w tym działania promocyjne mające na celu przyciągnięcie inwestycji).
Do organizatorów wpłynęło 18 projektów (7 w kategorii promocja gospodarcza oraz 11 w kategorii promocja ogólna), które zrealizowane zostały w terminie od 1 kwietnia 2015 do 30 września 2016 roku, na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
W czwartek zaplanowano warsztaty, na których uczestnicy zapoznają się z zasadami przygotowania do spotkań z inwestorami oraz zasadami przygotowania publicznych prezentacji.
ZWYCIĘZCY KONKURSU „PRO WARMIA I MAZURY 2016”:
Kategoria: promocja gospodarcza:
Nagroda główna: Urząd Gminy Kurzętnik: „Dobrze wykorzystaj 500+ – działki za pół ceny” – celem projektu jest rozwój mieszkalnictwa jednorodzinnego na terenie gminy, inwestycja w przyszłość dzieci z rodzin korzystających z rządowego programu, poprawa demografii w gminie oraz zwiększenie dostępności działek budowlanych. Gmina zaoferowała 33 działki przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. W ramach projektu nabywcom zostanie udzielona bonifikata w wysokości 50 proc. ceny podstawowej podanej w wykazie oferowanych nieruchomości. Kupujący musi posiadać decyzję o przyznaniu świadczenia wychowawczego z programu 500+ oraz zobowiązać się, że nabytej ziemi nie odsprzeda przez 10 lat, może natomiast przekazać ją swoim dzieciom.
Kategoria: promocja ogólna:
Nagroda główna: Urząd Miasta Olsztyna – Akcja promocyjna „Visit Olsztyn. Nocujesz -zyskujesz” – pakiet lojalnościowy, który powiązał obiekty stricte noclegowe z podmiotami świadczącymi usługi. Celem akcji jest zwiększenie ruchu turystycznego w stolicy regionu oraz rozwój funkcjonujących w mieście podmiotów branży turystycznej, rozrywkowej i usług. Usługa jest całoroczna i skierowana do turystów spędzających minimum jedną noc w wybranych obiektach noclegowych w mieście. Ze względu na oferowane rabaty i inne przywileje usługa generuje większy ruch turystyczny.
Wyróżnienie: Urząd Miejski w Suszu: „EuCO Susz Triathlon 2016” – Susz od wielu lat uznawany jest za stolicę polskiego triathlonu. W 25 edycji sportowych zawodów wystartowało blisko 1900 zawodników z kraju i zagranicy.